is het heel dichtbij zitten aan de achterkant van de computer schadelijk (de warmte , lawaai en ventilator); mijn dochter in groep 4 zit er net achter

op school in de klas , zit mijn 7 jarige dochter pal achter de computer van de juf...(hoe staat het met stof uitstoot)
kan je daarvan verkouden raken (al het onzichtbare stof inademen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Verkouden word je van een virus, niet van een computer. De klasgenoten zijn een waarschijnlijker besmettingsbron.
Het meeste stof dat de computer ingaat, blijft hangen aan die ventilator, daarom moet die ook regelmatig schoongemaakt worden.
Overleg eens met de juf dat je het geen prettig idee vindt dat je dochter daar zit, en vraag of die plek niet open kan blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij niet prettig om pal achter een computer te zitten, maar dat is dan meer vanwege het uitzicht.
Ik kan me niet voorstellen dat er iets door een computer wordt uitgestoten dat slecht is voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een computer blaast stof door de ruimte. Weliswaar komt er minder stof *uit* de computer dan er *in* gaat, maar het stof dat er uitkomt wordt met enige kracht weggeblazen.

Zit je direct achter de computer, dan krijg je dat stof in je ogen. Bij gewoon stof, dat dwarrelt, is die kans veel kleiner dan bij dit stof, dat met kracht wordt uitgeblazen.

Van dit stof krijg je oogirritaties.

Die oogirritaties worden verergerd doordat continu bewegende lucht de ogen meer uitdroogt dan stilstaande lucht. Hang maar eens twee natte handdoeken buiten, de ene in de wind en de andere in een windstil hoekje. De handdoek in de wind zal veel eerder droog zijn.

De uitdroging van de ogen wordt versneld doordat de uitgeblazen lucht wat warmer is dan de omgevingslucht, en daardoor een lagere relatieve vochtigheid heeft.

Tenslotte is bekend dat continu geluid het stressniveau verhoogt, vooral als het om lage, brommende geluiden gaat.

--

Kortom, ik zou de juf vragen of ze de situatie kan veranderen.

Ze zou jouw dochter op een andere plek kunnen zetten. Ze zou de PC een kwart slag kunnen draaien, zodat de lucht ergens anders naartoe wordt geblazen. Ze zou ook de PC op de grond kunnen zetten.

Dit zijn zomaar wat ideeën. Je zult samen met de juf de situatie moeten bekijken om te kijken wat wel en niet haalbaar en werkbaar is.

Succes!
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord lijkt mij!
Die PC kan heus wel ergens anders staan. Desnoods met kabelverlengers (toetsenbord, muis, monitor) indien nodig. Die zijn goedkoop op www.dealextreme.com. Toetsenbord en muis kunnen ook draadloos, al kan de muis dan wel erg makkelijk gejat worden.
je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met straling

Toegevoegd na 2 minuten:
bruno santanera heeft een oplossing, jeweetwel, die tineke de nooij aanprijst in de advertenties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt je natuurlijk altijd zorgen maken om de minieme hoeveelheid straling. Maar als je weet dat het rondgeblazen stof en het geluid vele malen schadelijker zijn, lijkt me dat niet zinvol. Alsof je in de wildernis van Afrika zit en wordt aangevallen door een leeuw. Dan kun je ook snel even muggenspray opdoen, want je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met malaria, toch? En Bruno Santanera - laat die een baantje zoeken op de kermis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruno Santanera? Die hoort niet op de kermis thuis, maar in de gevangenis. Voorgoed.