Bestaat er ergens een "edge detect tool" om een plaatje uit te knippen wat geen achtergrond heeft?

Ik zoek naar een simpele methode om iets uit te knippen.
In mijn vorige vraag ging het om een vlinder MET achtergrond, en dat was lastig omdat er geen rand aan zat.

Maar kan iets MET duidelijke rand wél simpel uitgeknipt worden? zo ja hoe precies, en met welk programma?

ik kom er tot nog toe niet snel genoeg mee vooruit. Iedere keer een klein lijntje selecteren om een rand te vormen die ik kan uitknippen duurt veel te lang.

ik zoek iets wat zo gaat:

klik -- edge detect
klik -- crop to selection. klaar.

bestaat dit?

voorbeeld van plaatje wat ik wil uitknippen:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Het ‘toverstafje’ (magic wand in tools) in paint.net. Dat selecteert alleen één kleur, hier dus de witte achtergrond. Als je dan de selectie kunt omkeren, selecteer je alleen de bloem. Dan knippen en plakken.
Het stoverstafje kan ingesteld worden op tolerantie: hoever mag de geselecteerd kleur afwijken van de pixel die je aanklikt. Daarmee kun je zorgen dat ook het grijzige randje tussen achtergrond en bloem (al of niet, naar keuze) meegeselecteerd wordt. Met control kun je meestal wel overgeslagen stukjes toevoegen aan de selectie.
Als selectie omkeren niet werkt (ik kan het zo 1 2 3 niet vinden) kun je natuurlijk ook met control ook de bloem bijelkaarselecteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ah, toch. 'edit' en 'invert selection'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
My pleasure. Ik hoop dat het goed werkt. Vraag anders gerust verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, de magic wand, selecteert ook direct een deel van mijn vlinder, die niet geselecteerd moet... ik snap nog niet hoe ik dat voorkom... voor t bloemetje werkt t.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer de tolerantie te veranderen. Bovenin, in de laagste werkbalk, staat als je de toverstaf selecteert een venstertje met een percentage 'tolerance'. Dat venstertje is een schuifbalkje, hoe verder naar rechts je klikt of sleept, hoe hoger het percentage tolerantie, dus hoe meer er mee-geselecteerd wordt.
De vlinder is lastig, omdat voor- en achtergrond op sommige plekken sterk op elkaar lijken. Daar kun je misschien het beste werken met een combinatie van 'tools'. Eerst de vlinder + een beetje achtergrond knippen, en dan de restjes achtergrond weggummen. Of met het stafje iets te weinig selecteren, en dat met de lasso (met 'control')aanvullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het wel gelukt ja! en een stuk sneller dan met gummen alléén. Hartelijk dank voor de uitleg!!