Uit je verhaal maak ik op dat je op verschillende locaties zit als je met wifi of vaste kabel verbonden bent. In dat geval heb je waarschijnlijk te maken met verschillende providers.
Je kunt wel meestal je mail ophalen, maar niet verzenden. Dat komt omdat de provider alleen mail verstuurt vanuit zijn eigen mailserver.
Als je ergens met een ethernetkabel verbonden bent moet je nagaan wat de provider is die de internetverbinding regelt. Je moet dan de uitgaande mailserver van die provider instellen op die locatie. Stel dat je thuis Het net Als provider hebt dan staan thuis alle instellingen goed voor Het net. Ben je ergens en wordt daar gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Tele2 dan werkt de inkomende mail wel (dat is namelijk je eigen account), maar Tele2 weiger dat de mail te versturen via de Het Net instelling. De truc is dan om alleen de instellingen voor de uitgaande mail te wijzigen.
Als je dat vaak moet wijzigen is het handiger om per locatie een profiel in te stellen (configuratiescherm - Email). Als ik Outlook start krijg ik eerst een lijstje met profielen en ik kies dan het juiste profiel voor die locatie. Dat werkt in de praktijk erg prettig.
Op sommige locaties zoals in hotels wordt het uitgaande e-mail verkeer vaak helemaal geblokkeerd helaas. Je kan in die gevallen meestal alleen maar gebruik maken van webmail.