Wat is de toegevoegde waarde van mindmappen tegen over het bijhouden van lijstjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Een mindmap is een duidelijke tekening van de onderverdeling van hoofd- en bijzaken. Met een lijstje is het overzicht soms wat moeilijker te zien. Bovendien gaat een lijstje van boven naar beneden en dwingt zo een volgorde af. Een map vertakt vanuit het midden alle kanten op; daarop kan je zien of je sommige dingen misschien beter in een andere volgorde uit kunt voeren.

Toegevoegd na 37 minuten:
En als je het ouderwets met pen en papier en veel gekleurde viltstiften maakt, met leuke tekeningetjes erbij, dan is het ook echt beter te onthouden dan een saai lijstje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een mindmap is bedoeld om tijdens het studeren hoofdzaken en bijzaken van elkaar te kunnen onderscheiden en info logisch te ordenen.

Lijstjes bijhouden heeft niet direct iets met studeren te maken, maar meer met losse dingen in het dagelijks leven die je niet wilt vergeten, gewoon als handig geheugensteuntje: things to do, boodschappenlijst, verlanglijstje enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mindmap is niet zozeer bedoeld om te studeren maar meer een tool om gedachten te ordenen. Ook voor het verbinden van oorzaak en gevolg. Zodat je creatieve processen kan structuren. Bij een lijstje is het koud een opsomming wat je kan afvinken waarbij je de achterliggende relaties tussen punten uit het oog kan verliezen.