Vind je/denk je dat er ook in NL een Hadopi moet/gaat komen zoals in Frankrijk?

Een nieuw agentschap, Hadopi ( Haute Autorité pour la Diffusion des Oeuvres et la Protection des Droits sur Internet), gaat toezien op internetpiraterij en overtreders zonodig afsluiten. Illegale downloaders krijgen bij de eerste overtreding een mail, de tweede keer stuurt Hadopi een brief. Na een derde overtreding volgt afsluiting van internet voor een periode van 2 tot 12 maanden, zonder tussenkomst van een rechter.

De Franse wet gaat lijnrecht in tegen het op 6 mei door het Europese parlement aangenomen amendement 138. Daarin werd besloten dat er "geen beperkingen mogen worden opgelegd aan de fundamentele rechten en vrijheden van eindgebruikers zónder een voorafgaande rechterlijke uitspraak".

AWM
14 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie ook
http://www.goeievraag.nl/vraag/vrij-internet-geding-europees-parlement.8087
AWM
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Toen wisten we nog niet dat Frankrijk het toch zou gaan invoeren, tegen de zin van Europa in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman jawel dit voorstel lag al een tijdje op tafel.

Het beste antwoord

Absoluut niet, dit is echt heel erg onterecht. Natuurlijk is downloaden van dingen waar je niet voor betaald hebt ook iets waar je schade mee aan kunt richten, maar je ziet meer en meer dat het er eigenlijk niet toe doet of en hoeveel schade je aanricht, omdat de maatregelen ronduit draconisch zijn, of je betaald duizenden euro's voor een gedownload liedje of je wordt zonder pardon afgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1)

Andere antwoorden (3)

Nee nooit!
Ik vind dit overigens geen democratie meer.
Wanneer er zulke of soortgelijke wetgeving van toepassing is dan ben je geen haar beter dan landen die al de boel lopen te censureren.
Aan de andere kant denk ik dat dit gewoon het terroriseren is van de hardwerkende burger en zou ik het kunnen begrijpen als er een soort gelijke aanslag als die van karst t. gaat plaatsvinden.(mijn mening mods, graag heldere reden mits jullie dit verwijderen.)
tevens vind ik ook dat elke IT'er zich tegen zulke wanpraktijken van overheden zouden moeten verenigen.
(geen specs)
goeie vraag overigens+1
maar ik ben hier falikant op tegen en zal zeker bijdragen aan het bestrijden hiervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik heb daar geen behoefte aan. Veel te diffuus. Laat de zaken waar bedrijven claims menen te hebben maar gewoon aan de rechter over. We gaan toch al te hard op weg naar een samenleving waar je altijd en overal wordt gecontroleerd. Ben niet zo'n big brother fan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen ben ik hier op tegen, ik zou zelfs verder willen gaan met het volgende: men zou de entertainmentindustrie moeten forceren zich aan te passen aan de consument, en niet andersom. Zij zijn er namelijk voor ons, en niet wij voor hun.

Het businessmodel van de entertainmentindustrie is duidelijk niet met zijn tijd meegegaan, maar dat hebben ze zelf in de hand gehad. Als ze adequater gereageerd hadden op de verspreiding van nieuwe technologieën over de laatste 15 tot 20 jaar had men inmiddels een beter model gehad dan wat er nu is.