Een RTF openen en opnieuw opslaan: plots 5x zo groot! Hoe kan dat?

Het betreft een RTF met een paar plaatjes die toegestuurd zijn. Als je die opent in Word2003, en dan één teken veranderd of verwijderd of toevoegd, of zelfs als je NIKS doet, en dan opnieuw opslaat onder een andere naam: dan is 't bestand opeens zo'n 6x zo groot! Bijv. 2MB ipv 300kB. Hoe kan dit? Haalt Word bijv. de compressie uit de plaatjes, of comprimeert ie ze opnieuw (zodanig dat ie weinig of geen kwaliteitsverschil wil, en dus niet begrijpt dat ze al gecomprimeerd waren)? Zo ja: wat is er tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
7.8K
rose
13 jaar geleden
Sla je het bestand wel op als rtf bestand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja - het nieuwe bestand is ook een RTF-bestand.

Het beste antwoord

Dit heeft alles te maken met het gedrag van Word. Word slaat twee versies van hetzelfde plaatje op. Niet alleen in het oorspronkelijke formaat, maar ook nog in het WMF-formaat.
De oplossing staat in onderstaand artikel, maar je zou misschien ook kunnen overwegen om OpenOffice of Wordpad te gebruiken.
tonijn
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gevonden!

Andere antwoorden (2)

Het heeft te maken met het feit dat het .rtf-bestand nu als .doc-bestand wordt opgeslagen. Een .doc-bestand heeft veel meer opmaakmogelijkheden en additionele informatie die wordt opgeslagen waardoor er meer geheugen wordt gebruikt om al die gegevens op te slaan.

Het bronartikel beschrijft in detail wat precies het verschil is tussen beide bestandsformaten, dus als je goed Engels kan lezen wil ik je daar naar doorverwijzen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik kan me voorstellen dat vooral als er veel afbeeldingen in een document staan er ook alvast veel lege ruimte vast vrijgemaakt wordt voor het opslaan van de opmaakgegevens die bij de afbeeldingen horen.

Toegevoegd na 1 dag:
Oké, ik heb me wat meer ingelezen en het kan deels liggen aan het feit dat per versie van Word die uitkwam de RTF specificaties zijn geüpdatet en er nieuwe mogelijkheden zijn toegevoegd, welke meer ruimte kosten om het rtf-bestand op te slaan.

Dus Word slaat van de afbeeldingen misschien een preview van de afbeeldingen op o.i.d. en dergelijks en extra stijlinformatie op basis van een hogere versie van de specificaties.

Je oplossing is open je met Word bewerkte bestand in Wordpad en sla hem weer op met Wordpad dan krimpt het bestand weer naar originele grootte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn vermoeden (dat ik in mijn eerste reactie al verwoorddde) klopt, dat het bestand als Word (.doc) bestand/document wordt opgeslagen, dan is er niet zoveel aan de hand.

Kies in plaats van op te slaan voor de optie 'opslaan als' ( bestand > opslaan als of start > opslaan als) en sla het bestand op als Rich Text File (.rtf). Het zal nu ongeveer dezelfde grootte hebben als het originele bestand.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het nieuwe bestand is ook RTF.
rose
13 jaar geleden
Je kunt het bestand met wordpad openen, i.p.v. met MS Word. (Laat s.v.p. even weten of dat beter werkt.)