Perongelijk partitie verwijderd van linux op windows.

Ik heb een probleem. Ik heb linux verwijderd via windows xp partitie beheer. Maar de grub boot is er nog. En ik kom dus niet in mijn windows xp nu. Ik gebruikte ubuntu 10.04 LTS. Moet ik dan gewoon weer ubuntu installeren? Is het dan weer in orde?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik werk nu op een live cd. Om het te vragen.

Toegevoegd na 1 uur:
Hoe doe je de partitietabel weer terug zetten? Want ik heb hem alleen verwijderd perongelijk. Er staat bij gparted in ubuntu. Unallocated (is aangeduid als blokje grijs) en er staat extended (is aangeduid als het blokje licht blauw)
Is dat meer info voor jullie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
poppetje54321
11 maanden geleden
één tip: windows en linux op dezelfde computer is vragen om problemen. Linux is een totaal ander concept dan windows. Dat is mijn ervaring. Ik heb een laptop met windows en een laptop met linux,

Het beste antwoord

Om dit op afstand te beantwoorden is heel lastig, omdat het niet precies duidelijk is wat je allemaal gedaan hebt. Als je in Windows alleen de partitie hebt verwijderd, dan zou het genoeg moeten zijn om je partitietabel weer aan te maken, want dan herstel je als het ware de administratie weer. Als je ook geformateerd hebt, dan werkt dit niet en moet je Ubuntu opnieuw installeren.
Als je Ubuntu opnieuw moet installeren, dan moet je er eerst voor zorgen dat Windows XP weer goed opstart. Dat doe je door vanaf de Windows XP CD/DVD te booten en dan te repararen (zoek even op het net naar bootsector herstellen). PAS OP: je moet dus niet heel Windows XP herinstalleren of repareren maar de console (dos-box) opstarten en daarmee je bootsector (of: MBR) repareren.

WAARSCHUWING: Als er op Windows belangrijke gegevens staan (foto's, video's, word/excel/powerpoint documenten, emails etc), dan moet je die eerst met behulp van je live CD op een externe harde schijf en/of USB sticks zetten voordat je verder gaat experimenteren!!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Wat ik probeerde te zeggen is dat de partitietabel een soort van inhoudsopgave voor de rest van je harde schijf is. Als je alleen die weggooit, dan kan je weliswaar nergens meer bij, maar de inhoud van de partitie zelf is er nog steeds wel. Vgl. met een boek waarbij je de inhoudsopgave of index weggooit, dan moet je heel lang zoeken om iets te vinden. Als je nu precies dezelfde partitietabel weer aanmaakt, dan is daarmee ook de partitie zelf weer ook hersteld. Je moet dan wel weten hoe deze in elkaar stak. Overigens moet je niet alleen precies dezelfde maten opgeven maar ook het filesystem type, zoals ext3/ext4/reiserfs/swap.
Misschien zijn er tools op je live CD die dit automatisch kunnen herstellen, maar die ken ik verder niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zal de partitie opnieuw moeten aanmaken en ubuntu opnieuw dienen te installeren, maar xp zal niet meer werken.