Hoe kan ik PC Veilig beter instellen zodat mijn PC weer normaal werkt?

Van de week heb ik PC Veilig geïnstalleerd. Nu draait mijn hele PC trager. Met name browsen, e-mail etc. Hoe kan dit? Heeft hier iemand ervaring met PC Veilig? Tips voor wat je wel en niet aanzetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.2K

Het beste antwoord

hallo vragensteller,

er zijn op het internet vaak de resultaten te vinden van onafhankelijke testcentra met betrekking tot anti virus software. hier wordt gekeken naar verschillende aspecten (dus ook op gebied van cpu performance.)

het verschilt ook per site hoor en aantal virusscanners die getest zijn maar dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:

Programma - Detectie
1. WebWasher 99,83%
2. AVK 2007 99,56%
> 3. AntiVir 99,42% <
4. F-Secure 97,93%
5. Symantec 97,77%
6. Kaspersky 97,64%
7. Fortinet 97,06%
8. Avast! 96,32%
9. AVG 96,15%
10. Rising 96,02%
11. BitDefender 95,68%
12. Norman 94,66%
13. Ikarus 92,54%
14. Panda 92,09%
15. Trend Micro 90,97%
16. Nod32 88,32%
17. McAfee 87,28%
18. Dr Web 85,84%
19. F-Prot 85,27%
20. VBA32 82,10%
21. Sophos 81,75%
22. eSafe 81,57%
23. Microsoft 80,56%
24. Ewido 75,24%
25. VirusBuster 72,72%
26. Command 68,22%
27. ClamAV 63,81%
28. QuickHeal 63,03%
29. eTrust-VET 62,12%

zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meer mensen hebben daar last van. Antivirusprogramma's kunnen - met name langzamere PC's - tergend traag maken. Gewoon deïnstalleren en overgaan op een programma dat je PC minder belast, zoals NOD of AVG (dat laatste kun je gratis gebruiken)
AWM
14 jaar geleden
klopt helemaal waar avg heeft bijna geen negatieve invloed op de snelheid. als je bewust internet op je pc, niet van alles en nog wat download, geen onbekende bestanden installeert en geen e-mail bijlagen opent die je niet kent of met van die grappige dingen die iedereen je meent te moeten sturen, heb je al bijna geen virusscanner nodig, je bent echt zelf de grootste boosdoener
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens gekeken op de site van KPN wat 'PC Veilig', precies is want ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord.
Het betreft hier een standaard 'Internet Security' suite zoals Norton, McAfee enz.
Vervelend voor je dat je pc traag is geworden, maar sommige van die 'security suites' zijn nu eenmaal veel belastender voor je systeem dan andere.
Dat je pc traag is geworden heeft te maken met de 'memory footprint' van het programma, oftewel hoeveel dat programma wegsnoept van je werkgeheugen.
Omdat Anti-Virus continu je pc bewaakt op de achtergrond, wordt ook permanent een stukje werkgeheugen geclaimd door het programma.
Als je persé PC Veilig wilt houden, dan rest je niets anders om je geheugen uit te breiden.
Wil je dit niet doen, dan kan ik je aanraden om voortaan te kiezen voor een security suite waarvan bekent staat dat die weinig geheugen opslokken. Momenteel zijn dit: Symantec Norton Internet Security, en ESET Smart Security.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ccleaner is een goeie tip om te gebruiken voordat je je pc afsluit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad je aan dat pc veilig te deïnstalleren. Ziggo heeft zo'n vergelijkbaar pakket en dat vertraagt de pc ontiegelijk. NOD32 is wel een goed alternatief!