Waarom gaan spellen en films langzamer nadat ik een klein poosje speel/kijk?

Ik heb een acer laptop. De Acer Aspire 8930. Indien ik een spel speel. Neem bijvoorbeeld Just Cause 2 gaat hij in het begin mooi soepel. Als ik alleen een klein poosje speel gaat het ineens veel meer stotteren en een stuk langzamer. Het is me opgevallen dat dit rond het moment is dat de fan van mijn CPU harder gaat blazen. Dit hoort toch niet zo te zijn? Ook met Dirt 2 is dit ontiegelijk irritant. Het spel gaat in het begin namelijk mooi soepel. En na een poosje gaat hij te traag om lekker te kunnen spelen, zelfs als ik alle opties op laagst zet.

Hetzelfde valt me op met alles wat ik doe in windows 7. Indien mijn fan harder gaat blazen duurt het slechts een minuut en het desbetreffende programma gaat langzaam. Vooral bij het kijken van HD films is dat erg irritant. Gek genoeg gebeurt het bij HD films langer niet altijd, bijna nooit eerder.

Ook als ik internet gaat mijn fan soms harder blazen, en danineens gaat alles met firefox (Of IE als ik dat op dat moment aan het gebruiken was) langzamer. Ik kan hier echt geen verklaring voor verzinnen. Ik heb overal de zelfde drivers.
De games speel ik momenteel onder Windows XP, maar eerder ook onder windows 7. Ik heb een dualboot gemaakt in de hoop dat de spellen niet meer langzamer zouden gaan bij het gamen.

Het kan niet aan de drivers liggen. Ik heb ook al de nieuwste drivers geprobeerd én de ouderen. Dit voor de GPU en de CPU kon ik niet echt drivers voor vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Dit klinkt voor mij toch alsof je te weinig Ram geheugen hebt, hetzij in je laptop voor je besturingssysteem, hetzij in je vid kaart.

Sinds ik beide vernieuwde naar betere specificaties, gaan mijn spellen en fans niet meer zo irritant tekeer.

Vooral de zware dingen, games, win7, dat zorgt ervoor dat je pc geheugen "volloopt" zogezegd.

Ik zou dus even je specificaties nakijken, en zien of je de game eigenlijk wel kan spelen op je laptop. Over het algemeen zijn laptops niet de beste dingen als het op gamen aankomt. (helaas...)

Toegevoegd na 6 minuten:
* Ik heb even je specificaties zitten lezen, en ik zie niks waarvan ik denk: wauw, die laptop kan gamen!
Ik vind de specs vooral geschikt voor het goed afspelen van audio en video, maar het feit dat je al last hebt bij hd..... doet mij het ergste vrezen over de "zwaarte" van je laptop.

Toegevoegd na 1 dag:
* na nader onderzoek... toch oververhitting.. heb je al eens een hitte sensor aangezet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de specificaties van jouw merk bekeken. Dat je er dan iets anders in hebt zitten kan ik niet ruiken natuurlijk. Bovendien heeft mijn eigen systeem met een enkel spel net zo moeite na een tijdje en niet direct vanaf de start. Ik had uitgelegd meen ik dat je geheugen dan volloopt. Je pc geeft dat na een tijdje niet meer vrij... dit gebeurt alleen bij bepaalde bestanden/progjes. WaarOM dat gebeurt vindt zelfs IK vaag.
Ook firefox heeft er een handje van om na een tijdje het geheugen behoorlijk volledig in beslag te nemen.
Ik heb op het moment exact hetzelfde geheugen, 4gb ram, en een vid kaart met net zoveel geheugen als jij.
Een dualcore van 2ghz is niet bepaald super hoor. Het zou genoeg moeten zijn maar is dat vaak niet. er zijn al snelleren. ook bij mij zorgt firefox ervoor dat de boel gaat hangen... zeker als ik het wat langer open heb, of meer tabs tegelijk.... ineens wordt de pc heter... gaat de fan harder blazen, en loop het geheugen vol en blijft hangen.... Ik los het op door wat vaker de tuneup te draaien, en zo nu en dan een reboot te doen.
En door niet teveel tegelijk aan te hebben.... en die ene game die blijft hangen bij mij? is gewoon een slecht ontworpen game.
Mijn Win 7 doet het verder prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer je spel eens op win7 ipv xp....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sjips.... tja. als het geen achtergrondprocessen zijn die de boel verstieren, dan weet ik het ook niet. Je kunt dat wel checken met de ctrl alt del. maar ik neem aan dat je dat weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pcies tegelijk. okay, dat weet je dus. tja. als het daar niet zichtbaar is, heb je echt een ander probleem. ik ga dan nu aan hardware denken... maar dat blijf ik toch onwaarschijnlijk vinden. toch eerst de processor vervangen dan. geen quadcore nemen, maar wel een betere dual.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k heb je vraag ook even op yahoo answers gezet... ben nou toch wel nieuwsgierig naar wat meer meningen... en meestal vind ik daar nog wel een of andere interessante tip... eens zien of dat wat oplevert :-)) ik weet namelijk ook niet altijd alles :-)) en als er iets ergerlijk is, is het een slooooome pc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag gedaan... en hey, een moeilijk mens ben ik ook, hahahaha
not a problem. je kunt eventueel de vraag sluiten als je wilt... answers duurt meestal wel even. ik mail wel als ik nog een oplossing krijg van answers :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
test test.... check yr mail van gv?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100730020229AAlfjNa Oververhit is toch de general conclusion...

Andere antwoorden (2)

Het klinkt alsof de CPU in snelheid terug schakelt als ie warm wordt. In de bijgevoegde link wordt de temperatuur van een HP laptop besproken met dezelfde processor als jij hebt.

Kort gezegd komt het advies neer op het schoon blazen van de ventilatie openingen en extra (externe) koeling. Je zou een ventilator op je laptop kunnen richten om te kijken of dat het probleem oplost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind een laptop zowiezo geen platform voor zware games.
maar goed zo te horen kan je cpu het niet echt aan
waarschijnlijk vanwege allerlei achtergrond proggie
probeer eens advance system care naast en goeie cleaner zit er ook een gratis game mode optie bij erg handig
let wel er is een gratis versie dus lat je niet verleiden tot koop
de gratis versie is prima
capthavoc