Is het veilig om Windows XP via een virtuele machine op een Windows11 laptop te gebruiken?

Is het veilig om Windows XP via een virtuele machine op een Windows11 laptop te gebruiken, of ben je dan kwetsbaar voor Virussen/data leaks/hacks.

5 maanden geleden
in: Software
Ritsuka
5 maanden geleden
Waarom wil je Windows XP gebruiken?
Ambitionzazahg
5 maanden geleden
oude games uit mijn jeugd
Ritsuka
5 maanden geleden
Zoek eens op www.gog.com
Daar kun je spellen halen die geschikt zijn gemaakt voor nieuwere besturingssystemen.

Antwoorden (2)

Als je de virtuele machine geen netwerktoegang geeft is het veilig.
Geef je wel netwerk toegang dan is een virtuele machine net zo kwetsbaar als een gewone machine. Mocht de virtuele machine gehackt worden, dan heb je een gehackte machine in je netwerk. Daarmee zijn andere computers (dus ook je host) bijzonder kwetsbaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Maak je geen zorgen, alle moderne malware en virussen exposen zichzelf niet/nauwelijks op een VM, en kort na een schone XP installatie met alle drivers netjes geïnstalleerd zou je in VirtualBox een snapshot kunnen maken waarmee indien je denkt besmet te zijn door een 'patch' om een oud spel te laten werken je zo weer terug kunt naar de originele staat voor het ultieme schone onderbroek gevoel. Als je kiest voor NATTED als je dan toch het lokale netwerk op moet dan gaat alles via virtuele switch en daar moet je expliciet toegang verlenen tot de rest.
5 maanden geleden