Hoe kan ik tekst (codes) vertalen naar cijfers in Excel?

Ik heb een rooster gemaakt met verschillende diensten. Elke dienst staat voor een aantal werkuren. Bijv. O1 = ochtend 1 = 8 werkuren. Hoe kan ik hiernaar verwijzen zodat ik de uren per maand per medewerker kan optellen?

8 maanden geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Ik zou het oplossen met een zoektabel en de formule =VERT.ZOEKEN.

Maak een nieuw tabblad aan in hetzelfde excelbestand en maak daarop een "vertaaltabel". In Kolom A zet je alle combinaties die je gebruikt (zoals jouw voorbeeld O1). In Kolom B vermeld je vervolgens hoeveel werkuren iedere combinatie vertegenwoordigt (in jouw voorbeeld 8).
Op het tabblad, waar je de codes nu al hebt staan, voeg je een kolom toe. In die kolom zoek je, met behulp van de formule =VERT.ZOEKEN de werkuren bij de code. Dat ziet er dan ongeveer alsvolgt uit:
=VERT.ZOEKEN(XX..;[bereik van de zoektabel];2;ONWAAR).

XX.. = de cel waar de code staat, waar je de werkuren bij wilt zoeken (bij. A1).
[bereik van de zoektabel] selecteer je eenvoudig, door naar het tabblad met de zoektabel te gaan en kolommen A en B te selecteren. (vierkante haakjes die ik hier heb neergezet moet je niet overnemen).
8 maanden geleden
paulus811
8 maanden geleden
Prima antwoord, maar ik zie de volgende uitdaging al voor me. Het tellen van de uren per medewerker per maand. Ik gebruik geen vertrouwen.zoeken meer, maar doe tegenwoordig alles met X.ZOEKEN. Je kunt dan ook in kolommen links van de zoektabel zoeken en als je kolommen tussenvoegt in je zoektabel blijft alles gewoon werken.