Hoe voeg je automatisch de datum toe aan een opmerking in Excel(2016)?

In Excel heb je de optie om in een cel een opmerking in te voegen. Bij mij wordt hier standaard mijn naam dikgedrukt weergegeven. Voorheen kwam hier ook nog de datum van de dag dat ik de opmerking plaatste bij te staan (zie bijgevoegde afbeelding ter illustratie).

Ik zou dit ook in andere documenten graag zo zien, zodat je altijd kunt zien wie op welke datum de opmerking heeft geplaatst. Is dat in te stellen? Ik kan hier zelf niks over vinden, maar weet zeker dat het moet kunnen..

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Software
2.5K
paulus811
2 jaar geleden
Heb je al Ctrl + ; geprobeerd (drie toetsen gelijktijdig indrukken)? Ik heb een latere Excel versie en daar werkt het helaas niet meer, in eerdere versies wel.

Antwoorden (2)

Automatisch toevoegen gaat niet. Daar zul je een speciale VBA-code voor moeten schrijven.
Handmatig kun je de datum met Ctrl+; (plus en puntkomma) toevoegen.
Als je het vaak doet, zou je de datum aan je gebruikersnaam (Opties - Algemeen) kunnen toevoegen. Maar die dien je dan wel elke dag te wijzigen...
Griffin merkt op dat bij Excel 365 de datum automatisch verschijnt. Wellicht gebruikte je eerder deze versie.
SimonV
2 jaar geleden
Je zou via ALT+F11 de Visual Basic editor kunnen oproepen en dan vervolgens het volgende erin plakken:
Sub DatedComment()
'Update 20141110
Dim pComment As Comment
Dim WorkRng As Range
Set WorkRng = Application.ActiveCell
Set pComment = WorkRng.AddComment(Application.UserName & ":" & vbLf & Now & vbLf)
pComment.Shape.TextFrame.Characters(1, VBA.Len(Application.UserName) + 1).Font.Bold = True
End Sub

En als je dan op de gewenste cel gaat staan en op F5 drukt om de functie op te roepen, dan zal er automatisch de datum bij de opmerking verschijnen.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Dat stond inderdaad in mijn bron. Je was deze regel nog vergeten: “Klik op Invoegen – Module”. Ik heb het niet gekopieerd, omdat de code bij mij niet werkte.
Griffin
2 jaar geleden
"Ik heb het niet gekopieerd, omdat de code bij mij niet werkte."
Ik kon het ook niet testen, want ik heb Office 365 en daar werkt de datum gewoon wanneer je een opmerking plaatst.