Is het plagiaat wanneer ik mijn eigen document (bijv. in Word) kopieer en plak in een Word-document?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Software
4.3K
Castle
3 jaar geleden
Bij plagiaat neem je iets van een ander en doe je alsof het jouw eigen werk is. Indien je in word je eigen tekst hebt staan en die kopieert dan is dit geen plagiaat.
gvrox
3 jaar geleden
Is de eigenlijke vraag die je wil stellen: wordt dit als plagiaat gedetecteerd, ook al is de originele tekst van mij ?

Antwoorden (2)

Plagiaat is als je (ongeoorloofd) tekst van een ander overneemt, dus nee, dat is geen plagiaat.
gvrox
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Zelfplagiaat is wel degelijk een bestaand fenomeen, dat bv bij het schrijven van wetenschappelijke artikelen voorkomt.
gvrox
3 jaar geleden
Dank je voor de toevoeging tinus, ik kende het begrip zelfplagiaat niet. Echter, wat ik lees is dat zelfplagiaat geen plagiaat is (iets ouds als iets nieuws presenteren is niet netjes maar niet fout in wettelijke zin; plagiaat is als je iets van een ander als iets van jezelf presenteert).
Het is (zelf)plagiaat als je eigen tekst kopieer en plakt, en daarna als nieuw presenteert. Als kopieert-plakt en netjes aangeeft dat je hier eerder door jouw geschreven tekst hebt hergebruikt, is het (afhankelijk van de context) efficiënt of lui.