Hoe kan ik het openen van .bak bestanden automatisch in kladblok ongedaan maken?

Oorspronkelijk worden .bak bestanden met een icoontje als een blanco wit blad met ezelsoortje weergegeven en zijn ze niet gelinkt aan een App om ze te openen. Indien men er op klikt om ze te openen krijgt me een Keuzescherm met de vraag: Hoe wilt u dit bestand openen, en dan kan men een App kiezen hiervoor. Ik koos dan voor Kladblok en het .bak bestand opende zich hierin éénmalig. Dus ik moest deze procedure telkens weer herhalen om .bak bestanden te openen, en zo wil ik het ook.
Laats heb ik per ongeluk in dat keuzescherm ook het Vak: Altijd deze App gebruiken voor het openen van .bak bestanden, aangevinkt. Nu zijn de Icoontjes van .bak bestanden gewijzigd, ze zijn gelinkt aan Kladblok en ze openen automatisch in dit programma indien men ze aanklikt om te openen.
Ik krijg het keuzescherm dus niet meer. Zowel het uitzicht van de oorspronkelijke icoontjes als het keuzescherm terug krijgen zijn belangrijk voor mij. Hoe kan ik dit in de oorspronkelijke staat herstellen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
2.7K

Antwoorden (3)

Met welk programma je bestanden opent is ook te regelen als je naar in dit geval je .bak bestand gaat; klik aan met rechtermuis <> properties.eigenschappen dus dan zie je meteen al bovenin..... openen met... verander daar naar de app waarmee je wilt openen. Soms moet je dit als administrator doen. Voor t overige het google weet alles... :)

Toegevoegd na 40 minuten:
En SimonV natuurlijk hihihi
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank U, maar dit helpt me niet verder, ik wil niet dat het bestand permanent vast gelinkt wordt aan een App maar wil telkens het oorspronkeijk keuzescherm krijgen.
Volgens mij ben je dan altijd gedwongen een ander programma te kiezen waarmee je het bestand standaard wilt openen.

Hopelijk werkt dit om de link te ontkoppelen:
Klik Windowstoets + R.
Type REGEDIT
Ga naar
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts
Verwijder hier de sleutel waarbij de extensie BAK staat.
Doe hetzelfde bij
HKEY_CLASSES_ROOT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts
SimonV
6 jaar geleden
Je kunt het bestandstype tijdelijk koppelen aan een tijdelijke batchfile. Maak bijvoorbeeld op je bureaublad een bestandje x.bat aan en zet daarin de tekst "echo".
Koppel de bak-extensie aan dit programmaatje door te keizen voor 'altijd openen met'. Als je vervolgens x.bat weggooit, zal er weer gevraagd worden waarmee je bak-bestanden wil openen.

Toegevoegd na 59 seconden:
'keizen' moet zijn 'kiezen'