Als je een extra interne harde schijf installeert kun je die later dan ook verwisselen?

Ik las ergens dat je een interne harde schijf zelf kan 'installeren', maar daar moet je dan bijna altijd je cd/dvd speler voor opofferen, is er ook een eventuele andere mogelijkheid of kun je later als je even je cd/dvd speler nodig bent de schijf eruit halen en de cd/dvd speler er even in stoppen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is misschien maar de vraag of je altijd maar een dvd-drive op kan offeren voor een HDD. Kan je niet beter de bestaande HDD vervangen door een grotere.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of je kan ook overwegen een externe HDD te nemen, in snelheid merk je niet of nauwelijks. Als je een normale desktop hebt, heb je meestal nog wel ruimte op je moederbord en in de pc voor nog twee extra HDD's.
In de laptop van Acer die ik laatst open zag, was ook plaats voor een extra HDD.

Het beste antwoord

Dat is niet altijd zo. Meestal heb je ruimte voor 2 of meer schijven. Wel bij voorkeur ruimte tussen 2 harde schijven laten, maar direct boven elkaar moet ook kunnen (er is namelijk altijd een klein beetje ruimte. Heb je geen extra ruimte, of is er geen aansluitingsmogelijkheid voor de extra schijf, dan moet je inderdaad een CD-rom drive opofferen. Los in de kast is nooit een goed idee, tenzij het een SSD betreft, die kun je los in de kast laten hangen.

Wat betreft even er uithalen. Dan kan je beter een externe schijf hebben. Maar wederom alleen als je dus geen extra ruimte of aansluiting hebt. Er bestaan speciale brackets waarmee je je harde schijf als het ware hotswappable maakt. Je koppelt de harde schijf lost, en je haalt hem uit de sleuf, en dan kan je er een andere in doen. Ik weet niet of je daar ook varianten van hebt met een CD-rom drive, maar je zou even kunnen googlen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ ik heb 2 hdd's in mijn desktop. Een cd-speler een brander en een SSD en nog ruimte over voor een ander station. Maar ik heb dan ook een erg grote systeemkast.