Waarom heb ik soms gigabit en soms megabit snelheid?

Het valt mij op dat ik de laatste tijd afwisselende snelheid hebt op mijn computer. Ik heb mijn computer met een UTP kabel (ligt deels buitenshuis) aangesloten op een gigabit switch.

Tot mijn verbazing heb ik soms 1 Gbit/s snelheid, en nu moet ik iets uploaden naar mijn NAS, is de snelheid helaas 100 Mbit/s. Ik heb de instellingen aangepast naar 1 Gbit, maar haal nog steeds 100 Mbit/s.

Weet iemand hoe dit komt?

Ik heb verder geen aanpassingen in Windows of op de computer gedaan.

8 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet je zeker dat je niet MByte en Mbit door elkaar haalt. 1Gbit is namelijk ~100MByte. Windows geeft 100 Mbyte aan op de HDD-transfer, maar 1Gbit op de netwerk-transfer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast is alles afhankelijk van de zwakste schakel. Router 1Gbit/s
PC 1Gbit/s
Laptop 1Gbit/s
NAS 100Mbit/s PC<>Laptop = 1Gbit/s (als beide HDD's dat halen)
PC<>NAS 100Mbit/s
Cryofiel
8 jaar geleden
Daarnaast is de uploadsnelheid soms anders (lager) dan de downloadsnelheid. Ook hangt het er vanaf waarnaartoe je uploadt en waarvandaan je downloadt.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk heeft je NAS een beperkte snelheid voor ontvangst (qua hardware).