Welke backup manier is het beste?

Ik heb 2 manieren om een backup te maken:

- Ik kan een exacte kopie maken van mijn mappen en die dan opslaan op mijn NAS met Syncback. Maar als ik een bestand verwijder van de pc dan wordt dat bestand ook verwijderd van de NAS.

- Ik kan ook steeds een differentiele backup maken en 1x per week een full backup. Maar dat kost veel opslagruimte, en moet ook geupload worden naar de cloud.

Bovendien worden mijn verwijderde bestanden nog 30 dagen in de cloud bewaard, dus ik betwijfel of de 2de optie wel handig is in dit geval.

Wat is volgens jullie de beste van deze 2 ?

8 jaar geleden
in: Software
1.1K

Het beste antwoord

De tweede manier, want in het eerste geval is er geen sprake van een back-up. De eerste methode die je beschrijft is namelijk een zogenaamde mirror. Een mirror is geen back-up. Bij mirroring (de exacte kopie) maakt het namelijk niet uit waarom een bestand verwijderd is, of leeggemaakt. De gebruiker kan een bestand opzettelijk hebben verwijderd, of per ongeluk, en een bestand kan ook door een virus of een ander probleem worden verwijderd of leeggemaakt. Als back-up is de mirror dan ook niet geschikt.

Ik neem aan dat je dropbox gebruikt, maar wat nu als je er NA 30 dagen achterkomt dat een bestand verdwenen is? Alleen als je vooral bezorgd bent over opslagruimte komt oplossing 1 in beeld. Maar dan kies je bewust NIET voor een back-up.

Overigens hoef je niet wekelijks een full back-up te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eric1993
8 jaar geleden
@sandokan Ik gebruik Backdrive voor mijn backup, Die maakt automatisch een backup van mijn NAS, en daar worden de verwijderde bestanden 30 dagen bewaard. Stel ik maak een full backup, een week later weer een full backup, na hoeveel full backups moet ik de eerste full backup verwijderen?
Eric1993
8 jaar geleden
@sandokan Of hoevaak zal ik een full backup maken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe vaak je een full back-up maakt is in principe een afweging tussen gemak bij het maken van een back-up en terugzetten. Oftewel, een differentiële back-up maken kost vaak minder tijd dan een full back-up, maar het terugzetten kan dan iets langer duren.
Het lijkt mij dat na een week het grootste deel van je systeem nog niet gewijzigd is. Dus je zou ook kunnen kiezen voor 1 x per 3 weken of een maand. Maar als er wel vrij veel wijzigt en het maken van een full back-up kost weinig tijd, dan kun je ook veel vaker een full back-up maken.
Of je de full backups verwijdert hangt weer af van hoe hard je de ruimte nodig hebt. Op zijn minst gooi je pas een oudere full + differential weg NADAT je een nieuwe full backup hebt gemaakt. Het hangt dus van nogal wat variabelen af. Idealiter heb je trouwens altijd 2 volledige back-ups op 2 verschillende media op 2 verschillende locaties. Maar goed, 1 volledige back-up is beter dan geen.
Eric1993
8 jaar geleden
@sandokan Over de beschikbare ruimte is er opzich geen problemen mee. ik 1,7 TB ruimte voor de backup. En er wijzigt meestal wel elke dag iets op mijn computers, maar dat is meestal een bestand of een backup van mijn Iphone. Dus wat raadt u aan, full back per week of per maand?

Andere antwoorden (1)

Kies voor een echt betrouwbare manier van backuppen (wat een woord) een externe vaste schijf of USB stick die je als je niet werkt in je zak hebt zitten of in elk geval ver bij je computer vandaan. Natuurlijk is niets 100% safe maar als je dit doet, doe je het mogelijke.

alternatief: als je iemand hebt die je volkomen vertrouwt, spreek dan af om ook elkaars gegevens te bewaren. Ik heb jarenlang na einde werktijd elke dag mijn bestanden bij een goede klant van me geparkeerd. Als wederdienst garandeerde ik dat ik van alle bestanden die ik voor ze maakte, minimaal 2 jaar lang een kopie zou bewaren. Zij hebben drie keer om een kopie gevraagd na verlies van gegevens, ik heb gelukkig nooit een beroep op hen hoeven doen.