Waarom adviseert de maker van Freenas om het op een USB-stick te installeren?

Waarom zou ik Freenas op een stick installeren als ik er toch een harddisk in heb zitten die niet wordt gebruikt?
Ik heb een extra grote harddisk in m'n Pc geschroefd voor data, dus er zit er nu ook eentje in (80GB) die niet gebruikt wordt.
Draait Freenas sneller of stabieler van een stick dan van een harddisk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik het lees kan je wel op een ongebruikte HDD installeren. must be installed on a separate device from the drive(s) that will hold the storage data Dat heb jij dus kan je op de HDD installeren. Die kan alleen nooit als opslag gebruikt worden, maar voor een 80GB HDD is dat geen probleem. Het enige waar je een USB voor nodig hebt is het installeren van FreeNAS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze gaan uit van mensen die niet twee HDD's hebben. Die ga je geen HDD aanraden als USB-stickie ook kan.

Het beste antwoord

Het starten van USB kan verschillende voordelen hebben.

Het kan bijvoorbeeld, afhangende van de snelheid van je USB stick en of je USB 1, 2, 3 gebruikt, en de snelheid van je harddisk, sneller zijn dan opstarten van je harddisk.

Buiten dat kan het ook veiliger zijn ivm virussen, defecte hardware etc.
Als je pc kapot gaat, dan kan je niets meer, als je van je usb op start, trek je je harddisk eruit, stop je je usb in een andere pc, harddisk erbij en je kan weer verder.

Het is ook nog eens zo dat als je de usb stick eruit trekt niet iedereen direct bij je data kan.

Het mooie vind ik zelf, als je usb 3 hebt, en je start zelfs bijvoorbeeld je windows er vanaf, dan blijft je pc zo'n beetje schoon, heb je een reserve usb stick, dan kan je altijd verder gaan als er iets mis gaat met je OS.

Het ligt er maar net aan wat handig is voor jou of je er voordeel uit halt of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan bijvoorbeeld, afhangende van de snelheid van je USB stick en of je USB 1, 2, 3 gebruikt, en de snelheid van je harddisk, sneller zijn dan opstarten van je harddisk. Heel onwaarschijnlijk. Je moet dan een supersnelle USB 3 stick en USB 3 moederbord hebben. Waar bijna elke HDD en SATA versie waarschijnlijk al sneller is. (starten van USB is dus eerder een nadeel dan voordeel) Buiten dat kan het ook veiliger zijn ivm virussen, Nee. USB vs HDD is gewoon een ander device, een virus maakt het niet uit. defecte hardware etc.
Als je pc kapot gaat, dan kan je niets meer, als je van je usb op start, trek je je harddisk eruit, stop je je usb in een andere pc, harddisk erbij en je kan weer verder. En nu trekt de vrager 2 HDD's eruit en stopt die in een andere PC. 0 verschil. Het mooie vind ik zelf, als je usb 3 hebt, en je start zelfs bijvoorbeeld je windows er vanaf, dan blijft je pc zo’n beetje schoon, heb je een reserve usb stick, dan kan je altijd verder gaan als er iets mis gaat met je OS. Zelfde kan je doen met twee HDD's. Het ligt er maar net aan wat handig is voor jou of je er voordeel uit halt of niet. Nee, vrager vroeg (volgens mij onterecht) waarom FreeNAS hem dwingt op USB te installeren. Als dat waar is, dan is een HDD geen mogelijkheid. Je kent voordelen toe aan USBsticks die er niet echt zijn. Een voordeel van USB-stick is bijvoorbeeld dat deze klein is, en altijd makkelijk extern te koppelen.

Andere antwoorden (1)

Lang geleden met FreeNAS gewerkt dus ik weet het niet zeker, maar volgensmij kan de harddisk waarop FreeNAS is geïnstalleerd niet gebruikt worden om bestanden op te slaan, daarom wordt er aangeraden om het op usb-stick te installeren, zodat er zoveel mogelijk harde schijf ruimte overblijft om bestanden op te zetten.

In jou geval maakt dat weinig verschil omdat je al een harddisk hebt van 80 GB en daarop FreeNAS hebt geïnstalleerd. Maar stel dat je 2 schijven hebt van 1 TB, dan is het zonde om die hele 1 TB te gebruiken voor het besturingssysteem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Zo begrijp ik het ook van de website.