hoe deel ik de harde schijf partities(partitioneren) in?

Ik wil graag nog weten volgende vragen,
2 Wat zijn de voor- en nadelen van partitioneren?
3 Waarom is het handig om te partitioneren

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1K

Het beste antwoord

Partitioneren betekent dat je de fysieke harde schijf opdeel in stukjes
Wat handig kan zijn om het besturingsgedeelte enigzins af te scheiden van het opslag gedeelte.
Zodat als idd windows eens crashed je alleen het werkende deel hoeft te vervangen.
(de c schijf)
De simpelste manier om dit te doen is in eerste instantie windows gewoon te installeren en zodra je windows er op hebt, compleet met alle updates en alle andere belangrijk programma zoal virus scanner etc en alles wat je verder nodig hebt office o.i.d zodat je goed kan bepalen hoe je deze schijf gaat indelen
kortom installeer alles wat je denkt nodig te hebben en je in de toekomst alleen wat kleine update ed nog binnen krijgt.

De regel voor je C schijf is altijd hou een kwart leeg , voor het wisselbestand en wat extra ruimte voor download uitpak ruimte.
zodra je grofweg kan bepalen hoe groot de C schijf hoort te zijn
kan je met schijfbeheer je schijf verkleinen tot de gewenste grootte
en daarna de vrij gekomen ruimte als D instellen.

pas op: als je zeg maar een laptop hebt met een herstel partitie dan moet je echt even weten wat je doet, die herstel partitie wordt mogelijk zichtbaar in je schijfbeheer daar moet je dus niet aan komen.

belangrijke Tip
Elke pc met een herstel partitie heeft in de meeste gevallen(als je er geen DVD set fabrieksherstel bij hebt gekregen een mogelijkheid om een herstelset
(recovery) dvd te branden, doe dit eerst voordat je ergens aan begint.
Als je bij deze pc geen schijven hebt gekregen.

Een systeemherstel of fabrieksherstel vanaf de pc zelf zal alleen de windows herstellen.

Een recovery of fabrieks dvd herstelt ook (mede) je herstel partitie.
want mocht je deze onverhoop kwijt raken op de HD omdat je iets fout doet met het opdelen van je partities en je heb geen dvd set dan zit je met de gebakken peren
je bent naast de mogelijkheid windows te herstellen mischien ook meerdere legale programma,s o.a bijvoorbeeld office kwijt
het opnieuw aankopen van een recoveryset is duur.

Let op: kijk goed na als je inderdaad bij de pc/laptop schijven hebt gekregen let daarbij ook op of het daadwerkelijk een recovery set is en niet alleen een drivers cd
je zal de mensen de kost moeten geven die per ongeluk denken dat een driver dvd
een recovery set is.

naast de standaard schijfbeheer zijn er meerdere programma's die partities kunnen beheren en maken
ze zijn vaak gratis voor thuis gebruik.
capthavoc