hebben powerpoint dia's auteursrechten?

Hebben powerpoint dia's auteursrechten? ik wil er namelijk een screenshot van maken en op mijn website zetten, maar wil natuurlijk geen boete riskeren,

mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1K

Antwoorden (1)

Ja, powerpoint-dia's hebben auteursrechten !

Maar van de meeste vormen en lettertypes e.d. die je vanuit office gebruikt heeft Microsoft het gebruik ervan vrij gegeven bij de aankoop van het pakket.
Een screenshot valt daar ook onder.

Een dan moeten we het nog hebben over de maker van de dia. Wanneer jij zelf een powerpoint-dia samenstelt, dan mag jij die prima publiceren (powerpoint is juist speciaal om dia's te publiceren). Is het echter een dia die door een ander is samengesteld, dan heeft die ander in principe het auteursrecht op de inhoud van die dia. Dan zul je hem/haar om toestemming moeten vragen.

Het is een beetje zoals een boek geschreven in Word. Het lettertype mag je van Microsoft best gebruiken bij het uitprinten van het boek. (het in grote aantallen DRUKKEN is misschien een ander verhaal) Maar heb je het boek niet zelf geschreven, dan heb je wel toestemming van de auteur nodig.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het gebruik van een specifiek font, kan degene met de auteursrechten op het font niemand verbieden er werken mee te publiceren. Wel kan degene met de auteursrechten je verbieden om de fontset te verspreiden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Da's ook wat ik zeg ! Alleen moet je wel binnen het gebruik van de licentie blijven. Er is verschil tussen een blaadje printen en dat eventueel een keertje kopiëren en ergens een font vandaan plukken en er commercieel boeken mee te gaan drukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat is niet wat je zegt. Een fontset verspreiden is niet hetzelfde als drukwerk verspreiden waarin de fontset verwerkt is. Het eerste mag niet, het tweede mag wel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik heb het helemaal niet over het verspreiden een fontset gehad !?! Ik zeg alleen (in een bijzinnetje !) dat je een fontset niet zomaar mag gebruiken om in grote aantallen hele boeken mee te drukken. Thats all !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Maar van de meeste vormen en lettertypes e.d." Lettertypes zijn fonts(ets) en die mag je dus vrij gebruiken om te publiceren wat je maar wilt. Je mag alleen niet het font zelf verspreiden, zodat anderen er gebruik van kunnen maken (zolang je daar de rechten niet toe hebt).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Waar beweer ik het tegendeel dan ? Met het zinnetje wat jij aanhaalt geef ik nou net aan dat het GEBRUIK vrijgegeven is !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Ik zeg alleen (in een bijzinnetje !) dat je een fontset niet zomaar mag gebruiken om in grote aantallen hele boeken mee te drukken." ^ onjuist Naar aanleiding van: " (het in grote aantallen DRUKKEN is misschien een ander verhaal)" En dat stuk nuanceerde ik even.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wel juist ! Jij mag rustig een boek schrijven en dat op internet publiceren met een bepaald font. Je mag het ook rustig uitprinten en die blaadjes kopiëren, mocht je dat willen. Maar ga jij dat font in een grote drukpers laden en er boeken meer drukken dan treed jij buiten de licentie van Office die bedoeld is voor kantoormachines, niet voor drukpersen ! Wil jij een font waar auteursrechten voor gelden gaan gebruiken dan zul jij toestemming van de auteur moeten hebben.
De licentie voor office is niet van toepassing op drukpersen ! Maar dit is een hele discussie over een onderwerp die totaal niets met de vraag en nauwelijks iets met het antwoord te maken heeft. Ik ga er in elk geval mee stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens deze jurist heb je in ieder geval ongelijk en mag je gewoon werken publiceren in elk font waartoe je gerechtigd bent het te gebruiken: http://blog.iusmentis.com/2011/12/06/zit-er-auteursrecht-op-fonts/