Hoe kan je een afbeelding een witte achtergrond geven?

Hallo,

Ik heb een afbeelding, verkregen door een printscreen, maar de achtergrond heb ik niet nodig.

Hoe kan ik die weg krijgen zonder de voorgrond van die afbeelding te wijzigen?

(BV: ik heb een foto van een hond in het gras, ik wil enkel de hond, dus het gras moet weg. Hoe kan ik dat doen?)

MVG

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
14.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de afbeelding nodig om bv. in een Word-document te plakken, of wil je ze als losse afbeelding kunnen bewaren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Liefst voor in een word document te plakken
Waterinfo

Het beste antwoord

Als je de afbeelding in een Word-document plakt en dubbel klikt gaat bovenaan het menu 'hulpmiddelen voor afbeeldingen' open. Daartussen zit ‘achtergrond verwijderen’ (helemaal links). Daarmee wordt je afbeelding gekleurd. Je kan het kader aanpassen en lijnen trekken in de vlakken die je wil behouden.

Dit is een minder nauwkeurige methode dan met Gimp, maar het gaat vrij vlot en is dus geschikt om snel een afbeelding van de achtergrond te ontdoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord. Wist niet dat Word deze mogelijkheden had. +

Andere antwoorden (3)

Dan heb je een programma nodig zoals photoshop of GIMP (gratis). Hiermee kan je makkelijk selecties maken en zaken eruit halen.
9 jaar geleden
U kunt met het standaard windows programma "MS Paint" de afbeelding, dmv "vrije vormselectie" de foto uitsnijden die u wilt, en dan kopieren /plakken. En/of (na) bewerken met het gummetje in dat programma.
Het is een heel simpel programma maar heel handig.
succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Er is geen enkel programma waarmee het simpel kan, omdat je niet kunt aangeven wat je als achtergrond beschouwt.
Paint is gewoon het simpelst, maar iedereen schiet liever met een kanon op een mug tegenwoordig.
Castle
9 jaar geleden
Als je denkt dat het niet makkelijk kan dan heb je het mis. Waarschijnlijk onervarenheid van je. Gimp is gratis en makkelijk te gebruiken.
Met Paint kun je een kleur selecteren die je transparant wil maken als je de ene afbeelding over de andere plakt. Het voordeel is dat je niet hoeft te gummen, het nadeel is dat de achtergrond een egale kleur moet zijn. Voor het voorbeeld dat je geeft, gaat het dus niet werken.

Je kunt ook uitwijken naar Gimp. Dit gratis programma heeft handige gereedschappen om gemakkelijk delen uit foto's te snijden en ze ergens anders in te plakken. Je kunt dan kiezen voor vrijevormsnijden, specifieke kleuren verwijderen, vloeiende overgangen maken zodat randjes minder opvallen enz. Er is een versie van Gimp die gemaakt is om te lijken op Photoshop, en dat is Gimpshop.

Een programma met iets minder functies dan Gimp (en dus minder afschrikwekkend voor een beginnende gebruiker) is Paint.NET.