wat voor schade veroorzaakt het ilovejou virus?

ik las eens op wikipedia over het ilovejou virus daar stond dat alle bestanden .vbs achter werd gezet maar wat brengt dat dan voor schade op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
bamibal
9 jaar geleden
http://home.arcor.de/funsinn1/grafik/virus.jpg
SimonV
9 jaar geleden
De gebruiker kreeg een mailtje "LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs"
Op een standaard Windows-systeem was de extensie ". vbs" niet zichtbaar. De gebruiker zou daardoor denken dat de bijlage een tekstbestand was.
Na opening van dit "tekstbestand" werd een Visual Basic script (VBS) geactiveerd.
Hierdoor werden alle beeldbestanden op de computer overschreven en werd een worm naar alle contactpersonen van de betreffende gebruiker gestuurd.

Antwoorden (1)

.vbs staat voor Visual Basic Script: Dit betekent dat het een programma is. Een programma is heel normaal. Zo staan er waarschijnlijk veel programma's op uw computer: Word, uw browser, spelletjes, enzovoorts.

Dit programma was echter gemaakt om computers te beschadigen. Wanneer het geopend werd, begon het met zichzelf te kopiëren, en belangrijke bestanden te overschrijven: In plaats van het bestand stond het programma op die plek, waardoor het zich snel door computers en netwerken kon verspreiden.

Een extensie zorgt ervoor dat een computer de informatie op een bepaalde manier gebruikt.

een .TXT bestand is gewoon tekst. Als dit geopend wordt, opent het kladblok en laat dat de tekst zien. De extensie is dan .TXT

een .vbs bestand is een programma. Als dit geopend wordt, wordt het programma uitgevoerd, in dit geval het beschadigen van computers.

Niet elk .vbs-programma is gevaarlijk, integendeel, er zijn veel onschuldige en goede programma's. Dit programma echter wel, maar voordat het uitgevoerd wordt, moet de extensie .vbs erachter staan. Als het een kwaadwillend programma (lees: virus) is, dan wordt de extensie heel gevaarlijk, omdat het dan uitgevoerd wordt als men er op klikt, of zelfs automatisch opstart.

Hier stond echter .TXT.vbs. Een computer laat de extensie(hier.vbs) soms niet zien, waardoor er LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT stond, en de extensie dus .TXT leek, terwijl het een gevaarlijk programma was: LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT.vbs