Hoe maak ik ruimte vrij op mijn harde schijf, als ik niet kan zien waar alle data zich bevind?

Ik heb gisteren op mijn laptop windows opnieuw geinstalleerd, omdat het echt weer eens nodig was. En ik had bijna geen ruimte meer vrij op mijn harde schijf.
Alles is prima verlopen, alleen staat mijn hdd nog steeds maximaal vol.
Als ik naar de C schijf kijk naar alle data die er op zou moeten staan, kan ik maar 170 gig terug vinden. Waarvan er zich 150 gig bevind in de windows.old map. Hierin staat alle data van de vorige windows installatie.
Ik kan nu dus deze map wel weer verwijderen, en hiermee 150 gig weer vrij maken, maar de hele C schijf is 500 gig groot.
Hoe kom ik er achter waar die 330 gig data staat?
En hoe kom ik er weer vanaf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet voortaan beter installeren. Als je het goed doet formatteer je de schijf tijdens de installatie en begin je met een volledig lege schijf, behalve dan de verse Windows-installatie zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor nu: Windowsknop+X
Schijfbeheer
En dan zie je hoe je schijven erbij staan.

Antwoorden (3)

Je kunt eerst beginnen met Windows schijfopruiming en daarna nog handmatig. Zie de bron.

Verder is het aan te raden te gaan werken met twee partities. Bijvoorbeeld de C schijf van ongeveer 50 GB voor Windows en een nieuwe D schijf partitie maken voor je persoonlijke mappen en bestanden die je daarnaar kunt verplaatsen. Het voordeel is dat je dan gemakkelijk Windows opnieuw kan installeren en daarbij je D schijf met persoonlijke mappen en bestanden gewoon kunt behouden.

Je schijf indelen in twee partities kan met MiniTool Partition Wizard Home Edition. Eventueel heb je tijdelijk een extra schijf of backup schijf nodig voor je persoonlijke mappen en bestanden om dit te maken als je schijf te vol met bestanden blijft.

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allereerst: de beste manier om Windows opnieuw te installeren, is sowieso door je hele schijf te formatteren tijdens de herinstallatie. Op die manier begin je helemaal met een schone lei en blijft er geen rommel achter. Wel spreekt het natuurlijk voor zich dat je je persoonlijke documenten, foto's, etc. van tevoren in een backup moet hebben bewaard, zodat je die terug kunt plaatsen. Tenzij je inderdaad met 2 gescheiden partities werkt zoals hierboven is gezegd, dan kun je je C-schijf formatteren en Windows herinstalleren en blijft je D-schijf intact. Wat betreft de 330 gig aan 'verdwenen' data, raad ik je aan een programma als TreeMap te installeren (Google er maar eens op). Daarmee kun je je hele harde schijf in kaart brengen, en zie je in één oogopslag wat er allemaal ruimte op je harde schijf inneemt. Dan moet je dus ook kunnen zien waar de 330 GB gebleven is, en kun je zelf beoordelen of je die bestanden nog nodig hebt of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, sorry, was als antwoord bedoeld maar dat ging even mis. :)
Het zou kunnen dat systeemherstelpunten veel ruimte innemen. Mijn advies: download gratis CCleaner, daarmee kan je o.a. deze oude (grote) systeemherstelpunten verwijderen (niet te enthousiast hiermee!!).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn tal van mogelijkheden en trucs om je schijf op te schonen.

Welke je best kan gebruiken dat kan je beter eerst gericht uitzoeken door na te gaan waar de ruimte is gebleven.

Daar heb je dus een tool voor nodig die je (grafisch) kan weergeven welke bestanden welke ruimte innemen op je harddisk (ik ga ervan uit dat er geen ongebruikte ruimte op de schijf staat, dat is met een partitiemanager te regelen).

Voorbeelden van zulke tools:
spacemonger
spacesniffer
windirstat