Wat is de maximale compressie van bestanden mogelijk zonder data te verliezen?

Bestanden zoals Winzip comprimeren bestanden tot op een zeker niveau. Weet er soms iemand hoe groot die compressie kan zijn? 10%? 25%? Zijn er programma's die nog beter zijn en 50% of meer kunnen comprimeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Compressie werkt op basis van voorspelbaarheid van de data in een bestand; zo kun je bijvoorbeeld dus niet een bestand dat uit zuiver willekeurige bytes bestaat verder comprimeren. Tekstbestanden zijn goed te comprimeren omdat bepaalde woorden (of onderdelen daarvan) vaak voorkomen en vervangen kunnen worden door een veel kortere code. De maximale compressie is dus afhankelijk van de invoergegevens, en van de gebruikte methode. Deze methodes zijn al gebaseerd op wiskundige "formules" en de winst die er nog te behalen is zal niet erg groot zijn (enkele procenten tegen een veel hogere rekentijd).

Films zijn al enorm gecomprimeerd, soms wel tot 99%, maar daar raakt wel data verloren, maar wel op zo'n manier dat het niet snel opvalt. Winzip kan zo'n film dan niet verder comprimeren omdat het al sterk lijkt op willekeurige (random) data.
gvrox