kun je in één keer een hele map kopieren (niet copy/paste, maar copy) naar een externe HD?

windows7, voor backup

Toegevoegd na 18 uur:
de uitleg is verhelderend, dank daarvoor. ik wist niet dat je zo makkelijk een map (met submappen?) kunt verplaatsen. met winrar archiveren wil ik niet. waar het mij om gaat is dat ik nu allerlei bestanden aanmaak die niet door backupprogramma worden opgeslagen omdat de naam en het pad samen meer dan 255 tekens telt. ik wil nu die mappen -terwijl ik zoek naar een backuppogramma dat dit wel kan, niet als windowsbackup- telkens handmatig veilig stellen. dat is nog heel gedoe. kan ik dat niet eenvoudiger maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
3.2K
ronron1212
10 jaar geleden
klik op de map copy ga naar je het wilt hebben plakken of wel ctrl c en ctrl v

Het beste antwoord

Ja, je kan gewoon een map kopiëren naar een externe hdd.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'niet copy/paste maar copy' want copy paste is voor de verkenner gewoon 'kopiëren'.

Hoe dan ook, met de verkenner moet je niet gaan kopiëren, zeker niet als het voor backupdoeleinden is. Want dan zal dit hopeloos lang gaan duren. Windows zal namelijk voor elk bestand moeten gaan checken of dit al niet op de doellocatie aanwezig is. En dat kost tijd.

Je kan daarom beter gebruik maken van archiveringssoftware zoals winrar. Selecteer de bestanden die je wilt kopiëren, rechtsklik en dan op comprimeren o.i.d. (afhankelijk van de gebruikte software) en klik dan op bladeren... o.i.d. achter de doellocatie om naar de externe harddisk te bladeren en deze als doellocatie te selecteren.

Het resultaat? Windows moet maar 1 bestand wegschrijven naar deze hdd en dus maar 1 keer controleren en hier dus ook maar 1 keer tijd in steken. Je kopiëeractie zal zo dus veel sneller verlopen. Tenzij je cpu de bottleneck zal worden voor het comprimeren op zich. Als dat zo is kan je beter bij compressie kiezen voor 'opslaan'. (of doe dit sowieso).

Toegevoegd na 18 uur:
Als je niet handmatig telkens je backup wil veiligstellen zal je dat moeten automatiseren.

Dat kan met een bat-bestandje waarin je de kopieerslag vastlegt en je periodiek of bij het afsluiten van de pc laat uitvoeren (bijv. door de taakplanner).

Maar waarom je geen winrar zou willen gebruiken is mij een raadsel. Het gaat veel sneller en is ideaal geschikt als backup, zeker aangezien je dan verlost bent van het probleem met de 255 tekens. Ook winrar is met een bat-bestandje aan te sturen (van zodra je de software hebt geactiveerd).

Dit zelf in batbestandjes gieten niks voor jou? Dan kies je gewoon een backupprogramma dat je instelt om periodiek bestanden te back-uppen. Er is veel gratis software hiervoor, maar die heb ik zelf bijna allemaal al geprobeerd en dat werkt nooit goed/stabiel. Je kan ook gebruik maken van Acronis True Image Home. Dit werkt wel uitermate stabiel en betrouwbaar met tal van in te stellen mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dan moet je die ingedrukt houden en slepen. Of kopieren en plakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kan ook via de dos-prompt
copy [welke map bijv C:\programs] [destination bijv G:\]
Thecis