Hoe komt het dat Dropbox sneller upload dan Google Drive?

Is Dropbox gewoon sneller met bestanden? Of ligt het aan mijn computer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

De bitjes die jij upload die komen 1-voor-1 bij dropbox of google-drive binnen. Maar jij bent niet de enige die aan het uploaden is.
Die bits moeten dus razendsnel verwerkt worden. De snelheid waarmee deze bits over de kabel gaan, dat heet de bandbreedte. De snelheid waarmee jij jouw bestand uiteindelijk upload is afhankelijk van het punt met de smalste bandbreedte (lees: het traagste stuk)

Zowel dropbox als google-drive hebben een bepaalde bandbreedte ter beschikking. Bandbreedte is duur. De bedrijven hebben dus een beperkte hoeveelheid ter beschikking. Daarnaast, omdat jij niet de enige bent die aan het uploaden is, zul je die beschikbare bandbreedte moeten delen met anderen.

De snelheid die jij haalt met het uploaden is dus het resultaat van de beschikbare bandbreedte gedeeld door het aantal gelijktijdige gebruikers. Beide factoren hebben invloed. Het is dus heel goed mogelijk dat jij een verschil tussen die twee ervaart.
Aangezien dropbox sneller lijkt te gaan lijkt het er op dat dropbox per gebruiker meer in bandbreedte heeft geïnvesteerd dan Google heeft gedaan. Al kan het maar zoo zijn dat wanneer het op een bepaald moment bij Google erg rustig is je daar plots veel sneller bent.
Ozewiezewozewiezewallakristallix