Ik wil het telefoonverbruik in tijd optellen in Excel maar de SOM klopt niet. De opmaak is [u]:mm:ss. Hoe dit op te lossen?

Een Adobe beloverzicht naar Excel ge-exporteerd en in de kolom "Belduur" het formaat aangepast in [u]:mm:ss . Zelfs als ik onderaan zet: =SOM() komt hij niet met een suggestie welke datareeks er in de somfunctie moet zitten. Ik denk dat er toch iets is met de opmaak. Het lijkt ook niet te werken met de formule =d2+d3+...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
Cryofiel
10 jaar geleden
Raar. Bij mij doet hij het wel. Weet je zeker dat hij de cellen in Excel niet als tekst ziet? Dat gaat namelijk soms verkeerd als je gegevens vanuit een ander programma naar Excel overzet. Je kunt eventueel de tijden selecteren en kopiëren, en dan via "plakken speciaal" in een ander gebied plakken. Kies bij dat "plakken speciaal" voor het plakken van de waardes. Kijk of het dan bij de kopie wel lukt (nadat je die ook de opmaak [u]:mm:ss of eventueel [uu]:mm:ss hebt gegeven).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kun je het beste de indeling 13:30 kiezen (onder Tijd); met de som-functie tel je de tijden op en de uitkomst vermenigvuldig je met 24. Ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Cryo meld over het niet herkennen en het als tekst beschouwen is volgens mij inderdaad het probleem. Gebeurt wel vaker bij data uit een andere gegevensbron.

Antwoorden (2)

Als je tijd wilt optellen moet deze geschreven worden met een dubbele punt tussen uren en minuten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LS, Met dank aan alle respondenten. Maar geen van de antwoorden was goed. Wat ik ook deed met de tips! Het volgende heeft wel gewerkt: De waarden in deze kolom bleven links uitgelijnd. Ik heb toen deze kolom geselecteerd en met en alle waarden in de kolom 'ge-Enterd'. Na de gingen de waarden 1 voor 1 naar rechts. Hierna was optellen geen probleem meer.
Kies de formule =SOM() met tussen de haakjes het bereik van de cellen die je wil optellen. Zet tenslotte de opmaak van de doelcel nog goed zodat deze ook in u:mm:ss staat.

Zou moeten werken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LS, Met dank aan alle respondenten. Maar geen van de antwoorden was goed. Wat ik ook deed met de tips! Het volgende heeft wel gewerkt: De waarden in deze kolom bleven links uitgelijnd. Ik heb toen deze kolom geselecteerd en met en alle waarden in de kolom 'ge-Enterd'. Na de gingen de waarden 1 voor 1 naar rechts. Hierna was optellen geen probleem meer.