Welke programma's bestaan er om een klankopname te zuiveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kun je wat meer uitleg geven wat de bedoeling is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een klankopname met veel achtergrondlawaai dat allemaal wegwerken.

Antwoorden (4)

Ik gebruik al jaren cool edit pro om geluid / muziek digitaal te bewerken. Het is voor mij de photoshop voor geluid.
Je kan er alles mee wat je wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En gratis ook? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je me even een korte handleiding geven ook? Lijkt me op 't eerste zicht een nogal ingewikkeld programma met al die opties. Graag zeker zeggen hoe je een geluidsopname zuivert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, Het is inderdaad een ingewikkeld programma, net als photoshop. Maar er zit een uitgebreide helpfile bij waar je een hoop in kan vinden, ook zijn er vast wel forums op het internet te vinden waar je terecht kan met specifieke vragen. Die kunnen deze vraag waarschijnlijk ook beter beantwoorden als ik.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een klankopname zuiveren. Maar als het gaat om ruis (taperuis bijvoorbeeld) dan is er een functie waar je een klein stukje kunt sampelen van die ruis. Dat analyseert het programma voor de rest van de file en dat kan je dan op die manier verwijderen. Al moet je daar ook voorzichtig mee zijn, want het tast ook vaak enigszins de hoge tonen (bekkens van een drumstel en sis-klanken in een stem) aan.
Maar ik heb zelf oude cassette opnames bewerkt en de ruis is vaak onwaarschijnlijk goed verwijderd waardoor je ineens dingen hoort in de muziek die je daarvoor nog nooit gehoord had.
Als het gaat om (ernstige) krassen of tikken in een plaat dan raad ik je aan om in de wavevorm in te zoomen op de plek van de kras. Als je heel ver inzoomt zie je precies de piek van de kras en dat stukje haal je er dan uit. Het is wel wat werk, maar het loont wel. En verder kun je de dynamiek gigantisch omhoog schroeven d.m.v. de functie "normalize". LP's klinken na bewerking daardoor aanzienlijk beter als het origineel, zelfs als je ze wegschrijft als mp3 file. Succes !! Groeten Rob
op de onderstaande site staan een aantal freeware programma's om je klanken te bewerken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik al jaren cool edit!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik zelf t liefst Rezound maar kan nu even niet zien of die er ook voor windows is.
Audacity en ardour, beide gratis en open source en worden al door menig professional gebruikt.
Audacity is ideaal om mee op te nemen en geluid te bewerken. Ardour is een stukje uitgebreider en echt een complete opname studio te noemen.

Alle bovenstaande progs zijn gratis en open source