Kan ik na een herinstallatie van mijn laptop, de oude gegevens die er nog opstonden, nog terughalen?

Onlangs heb ik mijn laptop opnieuw geïnstalleerd naar de fabriekswaarde instelling. Harde schijf is, geloof ik, opnieuw geformatteerd.

Kan ik desondanks mijn 'oude' gegevens nog ergens terugvinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb hier wellicht een handige link voor je; http://www.easeus.com/datarecoverywizard/recover-formatted-partition.htm

Het beste antwoord

Een format van de harddisk wist de index (inhoudsopgave) van de harde schijf maar laat op zich de data zelf staan, je kunt er dus standaard niet meer bij omdat er geen index meer is.
Recuva is een mooi programma inderdaad. De standaard functie probeert via de index (of een backup van de index) bestanden terug te halen, maar met de volledig scan gaat hij naar de data op de schijf kijken - dit duurt dan ook aanzienlijk langer. Je bestandsnamen ben je dan uiteraard kwijt maar hebt kans dat hij de bestanden (zoals foto's) weer kan "opbouwen". Sowieso het proberen waard dus!
Dit werkt overigens het best als je harde schijf niet al te vol staat, anders gaat Windows de data overschrijven (er staat officieel namelijk niets op die plek).

Toegevoegd na 1 minuut:
De data dus NIET wegschrijven naar je harde schijf maar naar bijvoorbeeld USB-stick (anders heb je kans dat je nog meer data overschrijft).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk zijn de meeste bestanden beschadigt maar probeer het met Recuva (Van de makers van Ccleaner)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Formattering overschrijft de lijst met directories en file-allocation tables. M.a.w. alles is overschreven. Dit is niet te vergelijken met het verwijderen van files, want daarbij blijft de meeste informatie intakt, zelfs wanneer je het uit de prullenbak verwijdert.
Met andere woorden, als je geen backup hebt gemaakt, dan ben je na een formattering alles kwijt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms zou het wel eens kunnen dat wanneer een pc wordt geformatteerd, deze niet echt wordt geformatteerd maar windows wordt geherinstalleerd en de oude data doodleuk in de map windows.old staat. Kijk dus eens of je die map kan vinden op je rootpartitie.

Is dat niet het geval dan is de data niet per se verdwenen. Een harddisk wist namelijk niet.

Het enige risico bestaat er in dat de data reeds is overschreven of ondertussen zou worden overschreven. Wil je dus data kunnen terughalen zal je met een opstartbare disc aan de slag moeten of de harddisk uitbouwen en aan een andere pc koppelen.

Dan is het een kwestie van de nodige recovery software uit te proberen. Het succes daarvan is ook afwisselend en afhankelijk van zaken als filesystem en fragmentatie.

Maar je zou bijvoorbeeld recuva kunnen proberen.