Hoe kan ik meerdere variabelen in een grafiek overzichtelijk inzien?

In SPSS 20 wil ik meerdere variabelen in een grafiek toepassen, maar het lukt me niet om dit overzichtelijk te krijgen.

Ik heb verschillende gedragskenmerken getuft op verschillende locaties.
Nu wil ik zien wat het verloop van de verschillende kenmerken is en welke het meest voorkomt op een locatie.

Kan iemand mij hierbij helpen? Het zijn 7 kenmerken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
5K

Het beste antwoord

Geef elke lokatie een verschillende kleur en stop zo weinig mogelijk kenmerken in 1 grafiek, omdat grafieken voor presentaties in 1 oogopslag duidelijk moeten zijn.
Alleen als je een punt wilt maken van de correlatie van twee kenmerken zou ik meer dan 1 kenmerk in een grafiek stoppen. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor puntenwolken met een regressielijn. Vaak moet je het logaritme van een kenmerk nemen om rechtlijnige verbanden te krijgen.
Ik zou er een beetje mee gaan spelen, door ook kenmerken tegenover elkaar uit te zetten en de plaatjes met interessante verbanden te laten zien. Je kunt grafieken heel goed gebruiken om verbanden te laten zien. Zie je geen verband in een grafiek dan kun je met een gerust hart de statistiek achterwege laten.