Hoe bereken je een gemiddelde in Excel met een doorlopend percentage?

Ik zoek een manier om gemiddelde te berekenen met Excel waarin dit verdeeld moet worden in meerdere jaren met een percentage dat er per jaar bij komt. Voorbeeld: ik heb 1600 als totaal en verdeel dit over 10 jaar. dus dat is gemiddeld 160. zover geen probleem, Nu komt het ik weet alleen het totaal en aantal jaren (1600 over 10 jaar) nu wil ik de gemiddelde weten als er ieder jaar 2% bij komt. Dus jaar 1 +2% en zo verhogen met 2% per jaar tot jaar 10 waarbij dus het totaal uiteraard 1600 blijft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1.3K

Antwoorden (2)

cel a1 Waarde 1600
cel b1 Waarde 10
cel c1 berekening a1/b1 (160)
Cel D1 Waarde (percentage waarmee verhoogd moet worden) 2Schrijven als 0,02
Cel E1 Berekening d1+1 (1,02)
Cel F1 Berekening C1*E1( 163,20)
Cel G1 Berekening F1*E1
Enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan met solver/oplosser. Je geeft de doelcel (zeg cel B11 met de som functie) aan en geeft 1600 als gewenste waarde. Als te varieren cel geef je dan B1 in.
Meestal is solver/oplosser nog niet geinstalleerd via data , add onns kun je het eerst installeren

Toegevoegd na 11 minuten:
gemiddelde kan natuurlijk in B12, B11/aantal jaren.

Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien je het totaal gelijk wilt houden blijft het gemiddelde ook gelijk en is het een zinloze exercitie.