Hoe kan je een groot film-bestand verkleinen zonder kwaliteitsverlies?

Hallo,
Ik heb onlangs een film gemaakt op Windows movie maker en heb mijn project dan uiteindelijk opgeslagen in 1080p. De film bestond uit allemaal losse stukjes film van een reis. Nadat mijn film was opgeslagen en ik heb op mijn externe harde schijf wou plaatsen verschoot ik mij een ongeluk... 12.8GB. Mijn externe harde schijf gaf helaas ook een melding dat het bestand te groot was om over te zetten (Heb nog meer dan 300 gb over maar toch gaf hij deze melding). Nu vraag ik mij af of er een programma bestaat om mijn film te 'verkleinen' in het aantal gigabytes zonder dat ik daarbij slecht beeld verkrijg.

Alvast dank voor u hulp!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou daarna de film ook op een dvd willen plaatsen en zou maximaal 2 cd-roms willen gebruiken. Daarom dat het bestand ook kleiner moet zijn :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
9.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.8GB? Wen er maar aan. Het daadwerkelijke probleem zit in de formattering van je externe HDD, je hebt deze blijkbaar FAT32 geformatteerd wat een limiet van 4GB geeft per bestand. Het beste wat je kan doen is de HDD als NTFS formatteren (eerst een back-up maken, want formatteren is leeghalen). NTFS zorgt ervoor dat je bestanden groter dan 4GB kan plaatsen. (rechtermuisklik op je HDD en klik op eigenschappen (onderste keuze), daar kan je ook formatteren kiezen. Wat je (mijns inziens) vooral niet moet doen is je eigen geschoten materiaal gaan degraderen en op DVD plaatsen. Waarom een 1080p camera kopen als je er daarna 576i materiaal van gaat maken? Zonde! Zeker als je een HD-televisie hebt is dan het hele effect weg. Wat ik wat bijzonder is dat je schrok van de grootte. Hoe groot is de kaart in je videocamera? En hoe lang kan je daar mee opnemen? Hoe lang is je gemonteerde film? Geen antwoord dus, want dat zou zonde zijn. Tijd kosten, kwaliteit kosten, DVD's kosten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk zelf ook met HD-film bestanden en heb een extra HDD in mijn PC geschroefd. Dat werkt ook veel vlotter met kopiëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok bedankt voor het antwoord, nu blijf ik alleen nog over met de volgende vraag, moet ik mijn harde schijf eerst formateren en daarna er nog een instelling mee doen of moet ik hem op speciale manier formateren waardoor hij direct in orde is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste. Tijdens het formatteren krijg je de optie deze in NTFS of in FAT32 te formatteren. Maar pas op he format=alles weg.

Antwoorden (2)

Dat kan niet.
Hallo John, waarschijnlijk heb je de instelling verkeerd. Als je een bestand met WMM bewerkt is het mogelijk om je bestand op te pompen wat resulteert in een groot bestand echter zonder kwaliteitsverbetering.
Je zou het kunnen vergelijken met Haagse bluf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo,

Je kan hem publiceren op verschillende manieren.
Ik doe altijd gewoon aanbevolen voor Pc. Je hoeft geen 1080p te hebben voor keigoede kwaliteit. Als je dat echt wilt kan je hem gewoon laten lopen en formatteren dat kan met het programma Format Factory, je kan het bestand dus verkleinen.

Download: http://format-factory.nl.softonic.com