Waarom voert excel soms een 12e decimaal toe bij optellen van 2 gebroken getallen?

als ik de volgende getallen optel, wordt er opeens een extra 12e decimaal bijgevoegd (de berekende waarde komt daardoor niet meer overeen met de ingevoerde waarde)
waardoor komt dit ?

10 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oorzaak is dat Berekeningen met drijvende komma onnauwkeurige resultaten geven in Excel. In dit artikel wordt dit nader uitgelegd: http://support.microsoft.com/kb/78113/nl

Het beste antwoord

Een computer kan gehele getallen met oneindige preciesie opslaan. Bij gebroken getallen (getallen met cijfers achter de komma) lukt dat echter in het algemeen niet.

Daardoor worden gebroken getallen vrijwel altijd net iets anders opgeslagen dan je ze invoert. Excel zorgt er intern voor dat je daar meestal niets van merkt, maar soms komt dit feit toch aan de oppervlakte. Jij hebt zo'n geval gevonden.

Wat je eraan kunt doen is zelf het resultaat afronden. Als je weet dat de eerste zes decimalen genoeg zijn, kun je bijvoorbeeld de huidige formule

      =A1+A2

vervangen door

      =AFRONDEN(A1+A2; 6)

Excel zal in dit geval het resultaat van de berekening A1+A2 afronden op zes decimalen; in plaats van 439,1200000000010 komt er dan 439,120000 uit, en dat zal door Excel als 439,12 worden getoond.

Cryofiel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

selecteer de kolom of de cellen en klik op je rechtermuisknop cel eigenschappen daarna kies getal en maak de decimalen 2 probleem opgelost.
10 jaar geleden
clutter66
10 jaar geleden
daarmee is het niet opgelost want het ingevulde veld moet vergeleken worden met het berekende resultaat. En die zijn verschillend.
Het gaat om copieen die van een web pagina getrokken worden.
ronron1212
10 jaar geleden
Dan kan het zijn dat er nog veel meer decimalen achter de komma staan.
clutter66
10 jaar geleden
Ja hoor. De oplossing blijkt te zijn om de volgende optie aan te zetten:
Geavanceerd - "Bij het berekenen van deze werkmap" - "Precisie instellen als weergegeven" Het wordt veroorzaakt door de omzetting binnen excel naar binaire getallen.
ronron1212
10 jaar geleden
Zie daar door geen verandering.