Hoe herken ik screendump spyware?

Ik heb reden om te vermoeden dat mijn baas software heeft geïnstalleerd om te kunnen zien wat ik uitvoer.

Mijn vermoeden wordt ook bevestigd doordat elke 15 minuten het klikgeluid van een fototoestel uit mijn speaker komt. Echter kan ik niets geks zien in processen of mappen, maar dergelijke software zal wel wel niet 'spy monitor' heten o.i.d.

Nu is het niet zo dat ik iets geks doe om mijn werk, maar ik log wel in op prive e-mail en facebook tijdens lunchpauzes. Buiten dat ik dat niet prettig vind is het mogelijk ook nog illegaal.

Misschien is het ook handig om te melden dat ik geen admin rechten heb.

Toegevoegd na 17 uur:
*niets geks doe ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
1.4K

Het beste antwoord

In theorie zou de werkgever dit mogen doen indien hij aan de eisen voldoet van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) ...

De vraag of je werkgever je mag controleren; Ja, soms mag dat. (Heimelijke) controle van personeel is toegestaan als dit af en toe gebeurt en daarbij aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Uw werkgever mag niet als een ‘big brother’ alle handelingen van zijn personeel volgen, maar moet hierbij maat houden en voldoen aan de eisen van de privacywetgeving.

Voorwaarden controle personeel
In de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) zijn de voorwaarden vastgelegd waaraan uw werkgever moet voldoen om werknemers te mogen controleren. Zo moet uw werkgever een redelijke verdenking hebben dat een of meerdere medewerkers iets doen wat strafbaar of niet toegestaan is. Hierbij is vereist dat andere manieren om dit tegen te gaan niet helpen en dat de organisatie een zwaarwegend belang heeft om het personeel te controleren.

Bespreken met ondernemingsraad
Ook moet een werkgever die personeel gaat controleren, dit vooraf met de ondernemingsraad bespreken. Hierover leest u meer bij Heeft de ondernemingsraad iets te zeggen over de controle van personeel?.

Melden bij CBP
Tot slot moet uw werkgever de controle van personeel melden bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP). Wil uw werkgever heimelijke controles gaan uitvoeren, dan doet het CBP eerst een onderzoek of deze controles zijn toegestaan. Hierover leest u meer bij Moet mijn werkgever de controle van personeel melden bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP)?.

Wbp niet van toepassing
Niet op alle controles van personeel is de Wbp van toepassing. Dit geldt bijvoorbeeld voor het openen van post of visitatie (bezoek op de werkplek). Deze controles hoeven niet te voldoen aan de eisen van de Wbp, maar er zijn wel regels voor. Hierover leest u meer bij Mag mijn werkgever mijn post openen, mij fouilleren of mijn werkplek doorzoeken?.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als tweede antwoord: Hoe je de spyware kan herkennen... Dit gaat erg lastig worden indien je geen administrator rechten bezit op de computer. Je kan in dit geval ook niet alle processen zien die draaien onder bijvoorbeeld het administrator account.