Hoe kan ik in powerpoint een animatie toevoegen, waarbij ik ter plekke bepaal welk plaatje verschijnt?

Ik heb 6 plaatjes en ik wil tijdens de presentatie een plaatje laten verdwijnen als ik erop klik. Als ik dus wil dat plaatje 2 verdwijnt, dan klik ik daarop. Als ik wil dat plaatje 4 verdwijnt, dan klik ik daarop.

Vooralsnog lukt het me alleen om een vaste volgorde te bepalen in de animaties. Maar dat is dus niet de bedoeling. Ik wil zelf de regie hierin hebben op het moment van de presentatie!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software
2K

Het beste antwoord

Bij de animaties in Powerpoint zit je vast aan de volgorde. Hiermee kun je dus niet wat jij wilt.

Je kunt hetzelfde effect bereiken door de dia met alle plaatjes 6 keer te kopiëren en op elke dia 1 van de plaatjes te verwijderen. Op de dia waar alle zes de plaatjes staan, maak je van elk plaatje een hyperlink naar de kopie-dia waar dat plaatje ontbreekt. Wanneer je dus op een plaatje klikt, spring je naar een dia waar dat plaatje niet meer staat en lijkt het te verdwijnen. Op de zes dia's maak je vervolgens een (verborgen) hyperlink naar de dia die na deze zes komt om verder te kunnen gaan met je presentatie.

Het wordt wat lastiger wanneer je meer plaatjes wilt laten verdwijnen omdat je dan voor elke combinatie van verdwijnen een dia zou moeten maken en dat zijn er nogal wat met 6 plaatjes.

Een andere oplossing is om een macro te maken die het plaatje dat je aanklikt onzichtbaar maakt. Dat is wel wat lastiger om te maken. Met de eerste macro kun je een aangeklikte afbeelding onzichtbaar maken.

Sub ToggleVisibility(oShape As Shape)

oShape.Visible = Not oShape.Visible

End Sub

Sub AllVisible()

Dim oSl As Slide
Dim oSh As Shape

For Each oSl In ActivePresentation.Slides
For Each oSh In oSl.Shapes
oSh.Visible = True
Next

End Sub

Om de macro's te gebruiken, ga je via het lint 'Ontwikkelaars' naar 'Visual basic' en plak daar de code in 'Module 1'. Nu kun je de macro 'ToggleVisibility' via het lint 'Invoegen', 'Acties' aan elke afbeelding koppelen. Met de tweede macro kun je alle afbeeldingen weer zichtbaar maken. Deze kun je koppelen aan een shape die op je dia zet. Door deze dezelfde kleur als je achtergrond te geven, valt deze niet op.

Nog 1 ding: je moet je Powerpoint opslaan als pptm-bestand anders worden de macro's niet opgeslagen.