Waarom gebruikt de C://XP meer geheugen dan de som van de bestanden die op deze Harddisk staan?

De C:// heeft 17.2GB gebruikt. De som der bestanden op deze HDD is 13.9GB. (Verborgen en systeembestanden zijn zichtbaar gemaakt.)
Waar zit dit verschil?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf gevonden. Wanneer je de grootte van de totale C:// opvraagt wordt de maximale grootte van pagefile.sys geteld, op de bestanden zelf alleen de werkelijke inhoud. Als ik deze maximale inhoud verminder, vermindert ook de totale grootte.

Antwoorden (2)

Dot komt dat een file van bijvoorbeeld 1 byte in werkelijkheid meer ruimte in beslag neemt fysiek op de disk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
512 bytes om precies te zijn. Dit Side zogenaamde sector grootte oftewel de grootte van ieder blokje waaruit ze harddisk zogezegd bestaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de filegrootte die bij eigenschappen is opgegeven is toch al met de 16K blokken er bij?
Block grootte van een NTFS partitie is bij 16K, dat betekent dat wanneer een bestand kleiner is dan bij 16K, deze toch 16K inneemt, men noemt dat 'overhead'

Toegevoegd na 44 seconden:
bij=bijvoorbeeld