Als ik een MP4 convert naar MPEG of WMV, welke wordt dan groter?

Laten we zeggen 500 mb van MP4 naar WMV.
Of de zelfde MP4 naar MPEG.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
2K

Het beste antwoord

Dat is niet te zeggen, dat hangt af van de bitrate die je kiest. Maar bij gelijke kwaliteit zal de MPEG (ik neem aan dat je MPEG2 bedoelt) groter zijn dan de WMV. Waarom zou je eigenlijk willen converteren, MP4 is toch al een goed compact formaat ?

Toegevoegd na 11 minuten:
n.a.v. je reactie : dan zou ik voor WMV kiezen.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dochter wilt wat in Windows Movie maker doen. MP4 leest hij niet zegt ze....

Andere antwoorden (2)

In volgorde van grootte: MPEG dan MP4 en dan WMV
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Waarom mp4 groter dan wmv ?
Converteren is iets anders dan comprimeren. Met comprimeren verklein je bestanden en met converteren zet je bestanden om naar andere formaten waardoor deze in de regel groter of kleiner kunnen worden. (al naar gelang de gebruikte conversie)

Als je een gecomprimeerd bestand omzet naar een non comprimised format dan vergroot je de bestandsinhoud naar het origineel.
Bijv. MP4 is een gecomprimeerd (video) bestandsformaat, dus kleiner gemaakt met behulp van comprimeerprogramma's. MPEG is een ongecomprimeerd video bestandsformaat dat meestal op video-CD's gebruikt wordt (MPEG-1).
Zet je dus MP4 om naar MPEG-1 dan vergroot je dus het bestand naar het origineel.

WMV is een compressietechniek van Microsoft voor video content. Dus de bestanden in WMV zijn ook kleiner dan het origineel.
FLV is ook een compressie techniek met een eigen extensie (.flv) en afspeelbaar op FLV players. (=FLashVideo)

Niet alle bestanden laten zich simpel omzetten naar andere formaten. Het gevolg kan zijn dat bestanden dan onleesbaar worden. Maak dus altijd een kopie van het origineel en experimenteer daarmee. Als het mislukt heb je altijd nog het origineel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
MPEG is ook een compressie-standaard. Van bestanden die onleesbaar worden heb ik nooit gehoord, dat is gewoon vreemd. Bij converteren blijft het bronbestand onaangetast, het wordt alleen gelezen (zo lang je niet als output file dezelfde naam opgeeft).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MPEG ofwel Motion Picture Experts Group is een gepatenteerde methode om analoog materiaal zoals films om te zetten naar digitale content. Daarbij wordt niet gecomprimeerd maar puur het analoge signaal omgerekend en omgezet naar digitale nullen en enen.
Om de daarmee verkregen digitale inhoud passend op een CD rom te krijgen werd compressie toegepast in MPEG-1. Compressie wil zeggen dat veel voorkomende gelijke nullen en enen reeksen weggelaten worden uit het bestand waardoor dat bestand kleiner wordt en bij het afspelen door een algoritme in de speler worden deze reeksen weer toegevoegd waardoor er geen kwaliteitsverlies is in het getoonde beeld. Videobestanden kunnen wel degelijk onleesbaar worden door quasi conversie.
Als je van een videobestand alleen de extensie veranderd zonder het bestand als geheel te converteren (veranderen) met een conversie programma dan bestaat de kans dat het bestand gewoon onleesbaar wordt, ook al voeg je later de originele extensie weer toe. Als je videobestanden echter d.m.v. een conversie programma omzet naar een ander formaat dan lukt dat vrijwel altijd wel.
Het kost alleen veel tijd om het bestand om te laten rekenen (renderen) naar een ander formaat.
Dat is de reden dat veel gebruikers toch eerst proberen om simpelweg alleen de extensie te veranderen in de hoop dat dat ook zal werken.
En daar gaat het dan wel eens mis... de video wordt niet en nooit meer herkend...
gvrox
11 jaar geleden
Ik denk niet dat je hebt begrepen wat video-compressie precies inhoudt; dat is niet zomaar het weglaten van veel voorkomende reeksen (dat gebeurt wel bij ZIP-achtige compressie, waarbij die reeksen VERVANGEN worden door een kortere code, niet helemaal weggelaten natuurlijk). Bij video is er heel veel redundante data, omdat bijna elk beeldje sterk lijkt op het voorgaande beeldje. Je kunt dus o.a. werken met het registreren wat er veranderd is, zijn stukken van het beeld verschoven, zo ja, in welke richting. Voor zaken die nieuw in beeld komen kun je een soort JPEG gebruiken (in MPEG is meestal elk 15e beeldje een JPEG achtig plaatje). De eerste regel bij https://en.wikipedia.org/wiki/MPEG is overigens "The Moving Picture Experts Group (MPEG) is a working group of experts that was formed by ISO and IEC to set standards for audio and video compression and transmission." Als MPEG(1) inderdaad geen compressie had, dan zou er zo'n 100 seconden video op een CD passen (aangenomen een resolutie van 352x288, 3 bytes per pixel, 25 beelden per seconde, als je de resolutie van het kleursignaal halveert dan kun je wel iets meer kwijt, maar dat is eigenlijk ook al compressie)