Waarom zijn sommige spaties in MS Word groter dan andere spaties?

Als je teksten aan het typen bent in MS Word lijkt het soms of er 2 spaties achter elkaar staan, en als je deze dan weg wilt halen kom je erachter dat het toch maar 1 spatie is.
Is dit dan gezichtsbedrog of zijn deze spaties daadwerkelijk groter?
(En dan heb ik het niet over 'tekst uitvullen' of 2 verschillende lettertypen)

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik heb even een afbeelding toegevoegd waaruit mijn interesse is gewekt... Het gaat om de spaties tussen 'regio te' en 'productontwikkeling plaats'. Waar de laatste spatie toch duidelijk groter is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
12.1K

Het beste antwoord

Volgens mij heeft dit met het lettergrootte te maken en de optie zoomen in word. Als grafisch vormgever kom ik het soms tegen dat lettertypes in sommige grootte's wat kunnen afwijken van andere lettergrootte's. Bijvoorbeeld zoals jij stelt dat het soms lijkt of er twee spaties staan. Als dat zo is, dan lijkt de afstand tussen de letters ook vaak groter.

Denk dat het hierdoor komt, maar de vraag is of het een echt probleem is...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van Cryofiel is de oplossing, maar ik ben er achtergekomen dat het zoomen de oorzaak is. Wanneer je niet zoomt, dus je beeld op 100% hebt staan, de afstanden allemaal even groot zijn. Vandaar dat dit het beste antwoord is.

Andere antwoorden (4)

omdat byv. Een 'l' smaller is dan een 'm'. En dan lijkt de spatie groter..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
r q
h i

De spatie lijkt bij de r - q groter dan bij de h - i. Omdat je oog naar de onderkant van de letters kijkt. Bij een r zit er nog een wit ruimte tussen de onderkant van de r en het begin van de spatie, waardoor het lijkt of deze wit ruimte ook bij de spatie hoort. Terwijl dit eigenlijk onderdeel is van de ruimte die de 4 in neemt. Bij de q gebeurt hetzelfde maar dan minder uitgesproken.

Dus als je kijkt naar de witruimte aan de onderkant van een regel an sich is dan is de spatie inderdaad groter bij bepaalde letters, terwijl de werkelijke ruimte die alleen de spatie inneemt gelijk van grote is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speel eens met de volgende instelling.

--  Klik op de ronde bol aan de linkerbovenkant van het Word-venster.

--  Klik rechtsonder op "Opties voor Word".

--  Klik links op "Geavanceert".

--  Schuif naar beneden tot de vierde blauwe tussenbalk - deze heet "Weergeven".

--  Het onderste aankruisvakje onder die balk heet "Tekenpositionering voor indeling optimaliseren i.p.v. leesbaarheid"

Kijk maar eens of het aan- dan wel uitvinken van dat vakje je probleem oplost.
Cryofiel
14 jaar geleden
Probeer eens linkslijnend te werken. Misschien heb je de tekst op uitvullen staan. Het gevolg is dan dat de tekst over de hele breedte wordt verdeeld. Alles wat er aan ruimte teveel is wordt verdeeld over de spaties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Daar dacht ik ook direct aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok.... ik lees net in de aanvulling op de vraag dat dat juist niet bedoeld wordt. Nou ja, gratis plusje he?! :-))