Ik heb zojuist een map met bestanden gewist die te groot waren voor de prullenbak. Kan ik deze map toch nog terug krijgen?

Ik wilde 1 document uit de map verwijderen, maar ik heb schijnbaar de hele map verwijderd. Was te groot voor de prullenbak. Ben ik de bestanden nu echt kwijt of staan ze stiekum toch nog ergens verborgen op de computer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al geprobeert om de tijd een paar uur terug te zetten? misschien pakt ie dan een reserve backup kopietje iets dingetje...

Het beste antwoord

Je *zou* de map en de bestanden nog terug kunnen krijgen - maar dan moet je geluk hebben.

Vanaf nu is alles wat je op die computer doet gevaarlijk - elke aktie die jij onderneemt, verkleint de kans dat je nog iets terug kunt halen. Doe dus zo weinig mogelijk.

Om je map en bestanden terug te halen, download je een herstelprogramma. Ik heb zelf goede ervaringen met Recuva, dat heeft mij meer dan eens gered. Recuva is gratis te downloaden en te installeren.

Het gebruik van Recuva is redelijk vanzelfsprekend. Start het programma, laat het zoeken naar gewiste spullen, en Recuva zal jou vertellen welke dingen het nog terug kan halen.

Toegevoegd na 3 minuten:

Download Recuva vanaf een *andere* computer, om te zorgen dat je zo weinig mogelijk doet met de harde schijf waarop je verloren spullen staan. Probeer of het vanaf een USB-staafje wil draaien, dat scheelt ook weer.

ALS Recuva iets kan herstellen, zal het de herstelde bestanden ook op een ANDERE schijf (of: op een andere partitie) willen opslaan dan de schijf waarvan je ze hebt gewist. Zorg dus dat je één of meer USB-staven bij de hand hebt die groot genoeg zijn om de verloren spullen op te slaan, of haal ergens een losse externe harde schijf vandaan.

Toegevoegd na 41 minuten:

Ik bedenk me dat er een andere methode is - maar die werkt alleen ALS jij jouw Windows op een geschikte manier hebt ingesteld.

ALS jij bij Windows Volume Shadow Copy hebt ingeschakeld (ik geloof dat dat iets met "vorige versies" heet in de nederlandstalige versie), houdt Windows stiekem een aantal vorige versies bij van al jouw bestanden. Dat is vergelijkbaar met de herstelpunten van Systeemherstel, maar dan nu voor mappen en bestanden.

Zoek de map op waar het verloren spul in stond. Klik met je rechter muisknop op die map, kies voor Eigenschappen, en kijk of je iets kunt vinden dat lijkt op Vorige versies.

ALS dit bij jou werkt, kun je ook dit gebruiken.

Voordeel ten opzichte van Recuva is dat de herstelkans groter is.
Nadeel ten opzichte van Recuva is dat je misschien een versie terugkrijgt die al wat ouder is, terwijl je met Recuva juist de meest recente versie (degene die je hebt gewist) terugkrijgt.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nu bezig met Recuva, hij heeft 1 bestand terug gezet en 1 bestand niet omdat er geen data gevonden kon worden. De andere bestanden zijn nog bezig. Bedankt! Toch blij dat ik tot nu to iig 1 bestand terug heb!