hoe moet ik zoeken in excel?

Hallo,
Ik ben bezig met het bijhouden van voorraad in excel alleen wil ik graag een zoekoptie invoegen om een artikelnummer op te zoeken.

Het bestand heeft zo'n 54754 artikelen dus scrollen duurt nogal lang... Aangezien wij de artikellijst krijgen als excel bestand willen wij ook in excel blijven werken.

En hoe trek ik het aantal verkopen van het aantal inkopen af zodat ik de actuele voorraad over hou?

Het is al lang geleden dat ik met excel heb gewerkt dus het weer een beetje inkomen.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
13.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer het zoveel artikelen betreft, wordt het eigenlijk tijd voor een echt voorraadbeheerprogramma. De betere kunnen ongetwijfeld de aangeleverde Excellijst importeren. Voor het berekenen van de voorraad kun je in twee kolommen achter het artikel de inkoop en de verkoop invullen. In een derde kolom kun je vervolgens met de formule '=inkoopcel - verkoopcel' de voorraad uitrekenen. Deze formule kun je vervolgens naar beneden toe doorkopieren.

Antwoorden (2)

Je kunt op ctrl + f drukken en dan het artikelnummer invoeren. Dit is een ingebouwde zoekfunctie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zoeken heb je inderdaad de CTRL+F functie in Excel zitten.

Voor wat betreft het berekenen van de voorraad moet je drie kolommen hebben:
1 met de inkoop, 1 met verkoopaantallen en een derde voor de voorraad.
Voor het gemak ga ik er vanuit dat in kolom A het artikelnummer staat, in kolom B de omschrijving.
Kolom C: Inkoopaantallen
Kolom D: Verkoopaantallen
Kolom E: Voorraad.

Bij de inkoop (KolomC) zet je het aantal gekocht neer, bij verkoop (Kolom D) hou je de verkopen bij en in kolom E zet je de volgende formule om de voorraad te berekenen (er vanuit gaande dat op regel 1 de kolom headers staan):
=SOM(C2-D2)

Kopieer vervolgens het veld E2 en plak deze in de velden E3 t/m E5474.
(Dat doe je door met je muis in E3 te gaan staan, linkermuisknop en vervolgens naar beneden trekken (zonder los te laten).