Als ik software heb gekocht, is het dan legaal om die op meerdere apparaten (van verschillende eigenaren) te gebruiken?

Mijn vriend had OS X Mountain Lion gekocht, op zijn eigen laptop gezet en ook op de mijne. Ben ik dan legaal bezig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

In de softwarelicensie staat aangegeven hoe vaak je een bepaald programma mag installeren.

Op een forum lees ik dat volgens de officiële regels je OS X Mountain Lion 1 maal mag installeren op iedere Apple-computer die jij in bezit hebt...

Dus alleen als jullie zijn computer ''delen'' is het legaal om het programma daarop te installeren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit wil dus zeggen dat je het programma niet mag installeren op computers van vrienden, familie e.d. want jij bezit hun computers niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees gewoon de licentie voorwaarden. Als persoon x een software pakket heeft gekocht, dan mag bij een single licentie, de software nooit bij een ander persoon geinstalleerd worden. Stel je voor: met een pakket zou je dan de hele wereld van de software kunnen voorzien. Je begrijpt dat de producent van de software daar niet blij van zou worden. Heb je twee computers en je wilt de software op beide draaien, dan zal dit niet zo'n probleem zijn, tenzij de licentie duidelijk aangeeft dat de software maar op een computer mag draaien. Tot hier het officiele legale verhaal.
(jij bent dus illegaal bezig) Ter geruststelling: er zijn er veel meer op deze aardkloot die ook illegaal bezig zijn. Dus ik weet niet of je er echt wakker van moet liggen.