hoe kan ik een nieuwe schijf maken in mijn computer?

Ik wil een nieuwe schijf maken in mijn computer, omdat ik Windows 8 wil installeren.

Dus mijn vraag is: hoe maak je een nieuwe schijf in je computer?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan windows 8 gewoon naast windows 7 installeren, op dezelfde schijf, krijg je netjes een keuze menu.

Antwoorden (4)

Staat hier uitgelegt:
http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

Het is makkelijker dan het lijkt, zorg alleen wel dat je genoeg ruimte hebt voor zo iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult een partitioneerprogramma moeten gebruiken om ruimte beschikbaar te maken.

Een tweede schijf plaatsen kan natuurlijk ook, dan weet je ook zeker dat je weer een tijdje ruimte hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nieuwe schijf in je pc? Dat wil zeggen een nieuwe schijf aankopen en die aansluiten op een satapoort van je mobo en de voeding. Kijk dus eerst of je over alle aansluitingen beschikt en of je een satakabeltje erbij moet aanschaffen.

Bedoel je niet een andere schijf maar een andere partitie? Dat kan als je nog voldoende ruimte over hebt. Dan gaan we eerst ruimte vrijmaken:

1. CCleaner laten draaien. (enkel bestanden laten opruimen!)
2. Defraggler laten draaien. (staat alles hopelijk al mooi en is je pc straks minder lang bezig met ruimte vrij te maken voor de 2de partitie. Dat is wel zo prettig als je snel weer aan de slag wilt.) Let op: soms wordt je vrije ruimte via defraggler toch niet zo goed geconsolideerd en dat is net wat gewenst is voor de komende handelingen. In dat geval kan je met het windows opdrachtcommando defrag aan de slag. Afhankelijk van de windowsversie ondersteund deze vrije ruimte consolidatie.
3. En wanneer je pc dan tiptop in orde en klaar is om geherpartitioneerd te worden dan kan je hiervoor best EASUS partition master home gebruiken: de huidige partitie verkleinen en op de vrije ruimte die nu beschikbaar is een nieuwe partitie aanmaken. Van zodra je je computer daarna opnieuw opstart gaat ie hiervoor aan de slag!

Let wel: maak best eerst een backup van al je belangrijke gegevens voor je hieraan begint. Je weet maar nooit met computers ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een desktop hebt koop je een nieuwe schijf, plaatst die in een vrije bay sluit de kabels aan. Deel daarna de schijf in via schijfbeheer.
Frank