Wie heeft het excel bedacht? Ik kan nergens een naam van iemand vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
4.9K

Antwoorden (3)

Excel is niet "bedacht", het concept van de spreadsheet op de computer bestond al. Het zal niet 1 persoon bij Microsoft zijn geweest die de eerste versie van excel programmeerde, maar een heel team, dus een naam is er niet aan te koppelen.

De eerste spreadsheet die alle basisfunctionaliteit had die we nu kennen is VisiCalc, de bedenker daarvan is Dan Bricklin (samen met Bob Frankston).
gvrox
11 jaar geleden
Spreadsheets zijn niet bedacht door Microsoft, maar MS Excel wel.

In 1982 had MS een CP/M gebaseerd programma Multiplan. Lotus bracht voor DOS Lotus 1-2-3 uit dat populair werd en m.i. ook spreadsheets populair maakte.

MS maakte als antwoord hierop Excel dat alles moest kunnen wat 1-2-3 kon, maar dan beter. Daarom de naam Excel.

In 1985 kwam de Mac versie uit waar ik later veel mee heb gewerkt. Ik wist toen niet eens dat het van MS was.

In 1987 ontstond de Windows versie. Die heeft Lotus geheel naar de achtergrond verstoten en MS Excel is op Windows platformen het populairste spreadsheet product.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is niet excel maar iemand heeft office badacht en daar zat excel in