Hoe maak ik deze excel grafiek? (Drie series, op datum)

Ok, ik heb de lijst uit de afbeelding.

Dat is een versimpelde versie van mijn gasmeter-logboek.
Links datum, rechte gemiddelde verbruikte gashoeveelheid.

Nu wil ik die als volgt in één grafiek weg zetten.

X-as (Hor.) De maanden (Jan, Feb, Maart, ...)
Y-as (Vert.) De gemiddelde waarden

Legende/series:
2010 (rood)
2011 (blauw)
2012 (Geel)

Dus in een grafiek zou ik het volgende in een oogopslag willen zien:

Een rode, blauwe en gele lijn waaruit ik in één blik kan concluderen; "De maand Januari scoorde de gasmeter in 2010 'X' in 2011 'Y' en in 2012 'Z'."

Maar nu de hamvraag.. hoe regel ik dat in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
4.6K

Het beste antwoord

Doordat uw gegevens opgenomen zijn op totaal verschillende datums kan u daar maar één lijn mee maken.
Door daar een 2e kolom aan toe te voegen met bv Elek. en nog een met bv Water dan kan u 2 en meer lijnen maken.
Zie afbeelding 1
Als u evenwel die kan indelen in bv maanden Jan. tem Dec. en dit per jaar dan kan u daar wel 3 verschillende reeksen van maken met een gemeenschappelijke X-as.
Zie afbeelding 2

Ik zal u de excel file doorsturen als ik uw emailadres heb want in dit forum kan men geen files doorsturen, jammer !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nog dank voor het voorbeeld in de email... werkt perfect!!

Andere antwoorden (1)

Maak een selectie voor 1 jaar van 2 kolommen en voeg een lijn grafiek in.
Voeg dan curves toe voor de overige jaren.

Erg veel voorbeelden staan op youtube en via google:
http://lmgtfy.com/?q=excel+graphs

:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat had ik inderdaad al gedaan, maar dan krijg ik 5 keer januari in een grafiek..