Wat is de eerste file die Windows in het geheugen laad?

Dus meteen na de bootsector zeg maar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Vanaf Vista is dat BOOTMGR , voor eerdere versies was dat NTLDR .
gvrox
11 jaar geleden
die bootsectot hoort bij het laden van de laptop of computer
dan laad hij zijn windows soort bijv. 95, 99, 2000, me, xp, vista of 7 en die programma zet het laden voort die zorgt voor de rest . da's de besturingssysteem .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strikt genomen (je vraagt naar het eerste bestand dat WINDOWS laadt) zal dit een device driver zijn.

Immers, Windows (NT versies) start pas op als ntoskrnl.exe opstart, en die laadt als eerste zijn device drivers. Welke de eerste is, is daarom niet goed vast te stellen (dat hangt immers mede van de hardware af).

Als je kijkt naar wat er direct na de initialisatie van de bootsecter gebeurt, zoals het eerste antwoord, van gvrox, dan moet je vaststellen dat bootmgr of ntldr door de bootsector worden geinitialiseerd en deze dus 'de eerste tekenen van windows' zijn. Je moet dus kijken naar de eerste bestanden die zij openen/laden.

Bij bootmgr is dat BCD (Boot Configuration Data), bij ntldr is dat boot.ini.
rose