Koptekst als Tabel in Excel?

Voor het maken van een sjabloon wil ik graag een aanpasbare koptekst in Excel 2007 maken, zoals in de bijgevoegde afbeelding is te zien.

Het vastzetten van in dit geval de eerste 3 regels 'titels afdrukken', lukt niet. Ik wil namelijk vrij zijn in het bepalen van de kolombreedtes onder de koptekst.

De koptekst als een afbeelding plakken gaat ook niet, want de koptekst moet aangepast kunnen worden.

Hebben jullie een idee? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
4.1K
paulus811
11 jaar geleden
er is geen bijgevoegde afbeelding. Maar kun je de kolomteksten niet in een tekstbox kwijt? Deze heeft vaste afmetingen (als je dat instelt bij de eigenschappen), zodat je de kolommen zelfs in breedte kunt aanpassen. Helpt dat niet, dan toch graag even een afbeelding, dan kijken we verder.

Antwoorden (1)

Je kunt de kopteksten in één cel boven de tabel zetten en de onderliggende cellen hebben dan hun eigen breedte. Het nadeel is dat je dan niet in cel B tekst kunt typen.

Het is beter om een aantal cellen te selecteren waarin de koptekst komt te staan en rechtsklik te kiezen voor de optie Samenvoegen (of via de knop in het menu).

De kolombreedtes zijn dan ook eenvoudig aan te passen.

Behalve kolomkoppen kan je ook de functie gebruiken voor kopteksten per tabblad:
1.Klik op Koptekst en voettekst in het menu Beeld.
2.Klik op Aangepaste koptekst of op Aangepaste voettekst.
3.Selecteer de tekst in het vak Links, Midden of Rechts en klik op de knop Lettertype .
4.Selecteer de gewenste opties.

Opmerking : de letterkleur in kop- en voetteksten kan niet worden gewijzigd

Bij de functie Kop/Voettekst ben je beperkter in opmaakmogelijkheden. De functie is met name bedoeld om informatie toe te voegen zoals het paginanummer, bestandsinformatie e.d.