Hoe kan ik in excel, waarden toekennen als het voorkomt in een rij, op basis van een tabel?

Bijvoorbeeld het bijgevoegde plaatje. Rechts zijn de juiste waarde weergegeven. Links de ingevulde waarde. Nu wil ik graag de rijtjes met elkaar vergelijken en als de waarde voorkomt in het rechterrijtje er punten aantoekennen op de juiste regel in het middelste rijtje.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Hoe kan het linkerrijtje controlleren met het rechterrijtje? En automatisch punten toekennen in het middelste rijtje op de juiste regel, als de waarde voorkomt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Software
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je niet een beetje laat als je nu nog wilt beginnen aan het maken van een voetbalpoule voor de EK2012?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er om dat je ze kunt vergelijken met elkaar en niet handmatig alles hoeft te controleren. Nu gaat dat nog handmatig, wat veel tijd kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij moet je de verticaalzoeken functie gebruiken, heb even geen tijd om het precies voor je op te schrijven.

Het beste antwoord

Je kunt dit op verschillende manieren oplossen:
VERT.ZOEKEN (VLOOKUP) is al genoemd. Die levert echter een foutmelding op wanneer de waarde niet gevonden wordt.

Je kunt ook de functie VERGELIJKEN gebruiken, maar deze heeft hetzelfde probleem.

Een mooiere manier is de functie AANTAL.ALS gebruiken:

=AANTAL.ALS($G$2:$G$9;A2)*5

$G$2:$G$9 is de reeks met de juiste waarden. A2 is de waarde die je wilt controleren. Door de $ in de reeks kun je de formule naar beneden kopiëren.

De '*5' zorgt ervoor dat meteen de punten berekend worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werkt perfect. Dank je wel.

Andere antwoorden (2)

=IF(C2=J2,"yes","no")

Dit plak je dus in de cel waar je i(in dit geval) een yes of no krijgt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze staan vaak niet op dezelfde rij, dat is het probleem. Dus de functie ALS werkt daarvoor niet goed. Moet een andere formule voor zijn.
Je kunt hiervoor de VLOOKUP (of HORIZ.ZOEKEN in het Nederlands) functie voor gebruiken. In A2 staat de waarde die je wilt opzoeken (kan niet zien of dat klopt) en D2:D7 bevat de tabel waarin gezocht moet worden of de waarde bestaat.

=IF(ISNA(VLOOKUP(A2;$D2:$D7;1;true)=true;0;5)
paulus811