Als je software download die in 1e instantie gratis is, maar om te gebruiken moet je hem kopen, is dat shareware, of een trial, of heet dat anders?

Om te kunnen gebruiken, moet je hem eerst kopen. Heet dat shareware, een trial, of heet dat dan anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Shareware. Idd software die je kan uitproberen, maar wil je alle functionaliteiten gebruiken, toch moet kopen. Bij een trial is wel alle functionaliteit beschikbaar, maar voor een beperkte tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Downloaden is meestal gratis, dat is freeware, en vervolgens moet je betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon kopen.
Er is niks gratis aan, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is shareware omdat:

Shareware is een vorm van software die zonder of met weinig restricties verspreid mag worden, maar waarvoor bij herhaald gebruik wel een vastgelegd bedrag betaald moet worden. Vergelijk dit met freeware, waarvan de distributie vaak aan voorwaarden verbonden is, maar die zonder te betalen gebruikt mag worden. Over het algemeen is ook een deel van de functionaliteit verwijderd in de gratis versie, zodat de gebruiker zijn werk bijvoorbeeld niet kan opslaan of dat bepaalde functies niet werken, vergelijkbaar met crippleware.
12 jaar geleden
Trialware heet deze vorm van software.

Dit zijn probeer versies van een programma waar óf een beperkte tijd van gebruik voor geldt, bijvoorbeeld 30 dagen gratis volledig te gebruiken, óf er zijn bepaalde functionaliteiten van het programma geblokkeerd die opgeheven worden als je de licentie (gebruiksvergunning) koopt.

De software wordt wel volledig gedownload en geïnstalleerd. Met het kopen van de licentie wordt een sleutel verkregen waarmee de software dan unlocked kan worden en de volledige functionaliteit wordt vrijgegeven of het tijdslot wordt opgeheven.

ShareWare is een vorm van software verspreiding van meestal open source programma's, die vrij gedownload kunnen worden, maar waar de originele auteur bij gebruik van zijn programma een vrijwillige donatie vraagt. Het gebruik blijft vrij ook als je niets betaald.

FreeWare is net als boven, maar dan ook nog vrij kopieerbaar.
De auteurs verlangen geen vergoeding voor het gebruik van hun programma. Vaak zit in dit soort programma's wel AdWare verstopt die je PC extra toegankelijk maken voor (ongewenste) advertenties van derden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trial. Dan kun je hem eerst 15 of 30 dagen testen en daarna moet je ervoor betalen en wordt het programma in de meeste gevallen niet meer bruikbaar of gaat deze over in een beperkte free versie.

Bij shareware heb je het progamma met beperkingen. Wil je dan het hele programma gebruiken, moet je ervoor betalen of een serial van internet halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oplichting? Lokken? misschien!