Met welke scanresolutie kan ik het beste foto's inscannen (digitaliseren)?

Ben al mijn 'analoge foto's' momenteel aan 't inscannen. (Pfff... wat een monnikenwerk zeg).

Bij de ietwat donkerdere foto's zie ik dan een best wel grove korrel. Bij de helderdere foto's is de kwaliteit wel goed te noemen.

Ik scan momenteel met 200 dpi. Is dit voldoende of moet ik de dpi verhogen maar wordt dan het jpg-bestand weer niet te groot.

En wat een acceptabele grootte in MB van een fotobestand?

Ik gebruik de meegeleverde software "HP Solutions Center" van de printer "HP PCS 1610 All In One".

Iemand een oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
9.3K

Het beste antwoord

liefst zo hoog mogelijk natuurlijk en een tip
scan naar BMP.
dat zijn wel joekels van bestanden maar tegenwoordig is dat geen groot probleem meer mag ik aannemen
maar mocht je later nog dingen willen/moeten veranderen bijsnijden croppen kleur correctie ed dan is BMP het formaat waarmee je de minste kwaliteitsverlies hebt.

nog een tip: scan meerdere foto's tegelijk naar 1 groot bmp bestand let wel op de kantlijn enzo
een preview scan is dan handig
en ga pas later bewerken uitknippen en omzetten naar JPG
met een beetje mazzel kan je net 4 foto per keer in-scannen
draaien enzo kan je altijd later nog doen
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt !

Andere antwoorden (3)

300 dpi is zo'n beetje de standaard voor goede kwaliteit foto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt !
Hoe groter je resolutie, hoe beter je foto's zullen zijn.
Natuurlijk neemt dit dan ook meer plaats in.

Als je plaats genoeg hebt op je harde schijf, zou ik persoonlijk voor de hoogste gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt !
Probeer idd eens met wat meer DPI als de foto's dan ook echt beter gescand worden. Dan heb je haast geen keus toch?

Tja wat is acceptabel wbt jpg grootte. Zul je toch vooral voor jezelf uit moeten maken.
Waarschijnlijk wordt er gewerkt met de max jpg kwaliteit bij het inscannen. Dit kun je waarschijnlijk ook wel ergens aanpassen naar bv 65% vd max kwaliteit. Dat verschil zie je waarschijnlijk niet eens maar scheelt wel veel in bestandsgrootte.

Eventueel kun je dit ook nadien doen met bv een tooltje als irfanview.
http://gd.tuwien.ac.at/graphics/irfantut/batchcon.html
(dan ga je dus van jpg naar jpg waarbij je de opties voor jpg aanpast als die niet al standaard niet op de max staan)

Ik heb hieronder ff een voorbeeld gedaan van een foto met oorspronkelijke grootte 2,35MB mocht je dat interessant vinden. Toen 1x opgeslagen opgeslagen met 65% kwaliteit. De een heeft een uiteindelijke grootte van 0,36MB (370KB). Zie jij welke met de beste kwaliteit setting is opgeslagen ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Verdomme, hij pakt maar 1 foto om de een of andere reden.

Probeer het nog eens met resizes (18% vh origineel).
Een foto dus 100% = 175KB.
Zelfde maar nu op 65% = 49KB.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zucht, nu heeft de site van 1 plaatje er een 7KB bestand van gemaakt. Maar goed dus nog lagere kwaliteit 1 vd 2 zie jij welke?

Toegevoegd na 11 minuten:
Die van 175KB is gewoon 175KB gebleven trouwens.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ah shit nu kijk ik nog eens blijkt "Toegevoegd na 5 minuten:" toch te kloppen.

Ook stom dat je dmv bewerken alleen maar toevoegingen kunt doen. Wordt er zo niet netter op.

Dus voor de duidelijkheid onderstaande plaatjes:
Een foto dus 100% = 175KB.
Zelfde maar nu op 65% = 49KB.