Wat is een goed GRATIS programma om "noise" (ruis) uit je foto's te halen?

Je kent het vast wel.... je komt thuis met een volle geheugenkaart met foto's, en dan zijn er altijd foto's die wel duidelijk en scherp zijn, maar waar van die vervelende ruis (noise) op zichtbaar is.

Ik ben op zoek naar een goed en gratis programma om deze ruis uit je foto's te halen.

Waarom gratis? Omdat ik van mening ben dat je tegenwoordig goede gratis software kunt krijgen, die niet veel nadelen hebben t.o.v de dure programma's die in de winkel verkrijgbaar zijn.

Het mogen ook programma's zijn die meerdere functies "in zich" hebben zitten, naast de ruisreductie-functies.

Een naam, of eventueel een link zijn van harte welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
7.6K

Het beste antwoord

Paint.net is mijn favoriet. Het heeft heeeeel veel bewerkingsfuncties is gratis en ziet er nog mooi uit ook.

Ik heb met een aantal andere progjes gewerkt, maar paint.net blijft mijn favoriet. Ook voor het opslaan van een bestand in een andere indeling is haast te makkelijk :-) bijv. van bmp naar jpg.
Ik wil niet meer anders!

http://www.getpaint.net/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de verschillende programma's gedownload en uitgeprobeerd. Paint.net komt ook bij mij als het beste uit de bus! WAT EEN GEWELDIG PROGRAMMA! Daarnaasr wil ik graag toevoegen aan het lijstje: NEAT IMAGE. Dit programma is speciaal om "ruis" te verwijderen en werkt erg goed. Wel moet je voor andere bewerkingen verder gaan met Paint.net voor het beste resultaat. Allemaal erg bedankt, zeer bruikbaar deze tips! :=)

Andere antwoorden (5)

The gimp

Vergelijkbaar met photoshop, alleen is het in het begin even meer uitzoekwerk hoe je bepaalde bewerkingen moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf Paint Shop daarvoor. Het mooie daarvan is dat je geen standaard 'reduce noise' hebt, maar dat je ook met de beweking daarvan kan 'spelen' tot het naar jouw goeddunken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor deze tip, maar is dit ook freeware (gratis)? Ik kom een heleboel trails (probeerversies) tegen, maar geen freeware-versies!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee sorry, het is helaas een behoorlijk prijzig programma die ik mij zelf heb gepermiteerd (of beter gezegd: ooit eens als kado heb durven vragen en gekregen) nadat ik er bij de trial versie verknocht aan was geraakt. Nu is het zo dat ik ook heel veel dingen wat dat betreft ermee doe, maar mocht het bijvoorbeeld eenmalig zijn wat je ermee wilt, dan zou een trialversie misschien wel kunnen volstaan om je van je probleem met al je foto's af te helpen. Ik moet bekennen dat ik niet weet hoe de trialversie er nu uitziet, maar toendertijd kon je er al best wel leuk en veel mee 'spelen', en dan bedoel ik òòk opslaan op je eigen pc etc.
Paint.net dat moet je gebruiken echt het is super goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
En het iis gratis en veel prijzen gewonnen plus geen reclame.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Picasa 3

http://picasa.google.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf vind ik Picasa (van Google) als gratis programma heel aardig. Je kunt met 'ik doe een gok' al heel aardige resultaten bereiken. Succes!

Toegevoegd na 9 uur:
Natuurlijk biedt zo'n programma altijd meer dan je wilt, maar met 'ik doe een gok' kan je al heel veel verbetering in je foto aanbrengen. Er is een leuk boekje in de handel in de serie 'Wegwijs in de wereld van..' over digitale foto's. Kijk eventueel op de site van de uitgever: www.coutinho.nl/wegwijs. Of een dik boek over Picasa te vinden via www.visualsteps.nl. Ik geef les uit beide boeken. De eerste is heel leuk, leerzaam en niet te hoogdravend. Groet!